Amish en de Apelachen - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Amish en de Apelachen - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Amish en de Apelachen

Door: gertencisca

Blijf op de hoogte en volg Gert

22 Juni 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Door Amishland naar de Appelachen
In een gebied onder Chicago woont een godsdienstige sekte die zich Amish noemen. Een gedeelte daarvan komt voort uit de leer van Menno Simons. Inderdaad DÈ Menno Simons waarvoor in Witmarssum een gedenkteken staat. Deze mensen wonen in een zeer gesloten gemeenschap en zijn wars van moderne zaken zoals electriciteit en auto's. Hun kleding is nog altijd zoals het op 19 e eeuw op het platte land bij ons gebruikelijk was; dus lange rokken en hoofdkapjes voor de vrouwen en alle mannen dragen een baard (een snor is verboden, want dan zouden ze te veel lijken op Engelse soldaten!) en 's zomers een strohoed en 's winters een bolhoed. Ze hebben hun eigen hele kleine schooltjes (maar EEN lokaal, dus zelfs kleiner dan welke in Achlum dan ook!) en verplaatsen zich per paard en wagen. Het is toch heel bijzonder om door dit gebied te rijden en bij de plaatselijke supermarkt koetsjes op de parkeerplaats te zien staan, maar nog gekker is het dat ze zelfs bij de Drive -in bij de Mac Do langs komen!
Ook het schooltje dat we zomaar langs de kant van een weg zagen, hebben we bekeken. Geen waterleiding, maar een pomp buiten waar je emmers kunt vullen om je handen te wassen als je buiten op de ton bent geweest. Eén grote houtkachel en boomstammen naast de pomp voor de komende winter nog in stukken gehakt moeten worden.
Daarna zijn we naar het middelgebergte de Appelachen gereden. Op dit langgerekte gebergte is in de dertiger jaren van de vorige eeuw een weg aangelegd, de zg Skyline Drive. Deze weg hebben wij ongeveer 150km gevolgd dwars door het schitterende Shenandoah Nationaal Park. Het mooie is dat het hier nog geen vakantie is en dat de wegen en de camping in het park bijna leeg zijn en we overal kunnen stoppen waar we maar willen.
Onze grootste verrassing was dat we hier 3 keer een beer langs de kant van de weg hebben gezien. Eén beer liep op z'n dooie akkertje voor de auto langs en wipte, alsof het niets was, langs een rots omhoog om daarna wat snuffelend rond te kijken.
De temperaturen zijn zelfs voor de begrippen hier erg hoog, tussen de 35 en 40gr, dus we laten de airco lustig draaien. Zagen we vanmiddag nog een beer in een doodstil bos, even later zaten we in een file van zo'n 50km om op een camping in Washington te komen. We hopen dat Obama morgen thuis is, want we gaan hem met een bezoek vereren en hebben de kaartjes voor de Metro naar het Witte Huis al gekocht!

• 22 Juni 2012 - 01:47

Lonneke:

Haha super! Je die beren staan er op hoor!! Wat leuk! Leuk jullie even gesproken te hebben :D Doe Obama die grusse!!
    Liefs!

• 22 Juni 2012 - 01:48

Lonneke:

Hier trouwens niks geen hitte golf, vanavond opweg naar werk in heerlijke buien terrecht gekomen, met z'n allen 80 op de snelweg... :)

• 22 Juni 2012 - 08:49

Jouwert En Baukje:

weer een mooi reis verslag, bedankt.
    als je obama al ontmoet, doe hem de groeten en nodig hem maar uit om in
    achlum te komen---clinton ging hem al voor!!!
    gr,j/b

• 22 Juni 2012 - 09:56

Ellis:

Jullie zijn echt even terug in de tijd geweest zeg, op die Mac Donalds na dan :-)
    Doe Obama ook van mij de groeten. Tot horens

• 22 Juni 2012 - 10:41

Chris10:

Die plastic emmers bij de Amish: da's nou weer een beetje jammer..... Geniet nog maar even van jullie camper, want over 4 dagen is het al weer voorbij. Waardeer het warme weer ook maar, want hier is het herfst. X

• 22 Juni 2012 - 15:50

Hein:

Weer een prachtig verslag. Over schooltjes gesproken: volgens de LC van 22 juni zal de helft van de kleine dorpen in Friesland met minder dan 500 inwoners de eigen school vewrliezen. Dag Master Frankenschool in eernewoude. En Achluim?

• 26 Juni 2012 - 08:58

Marqu: