de heilige stad Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Gert Cisca - WaarBenJij.nu de heilige stad Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

de heilige stad Varanasi

Blijf op de hoogte en volg Gert

01 Mei 2014 | India, Benares

Dag nummer zoveel....
Het leek me zo handig om per dag een verslag te maken..... mooi genummerd....maar ja... jullie weten dat structuur niet van nature in mij zit en ik weet echt niet meer hoeveel dagen we al gehad hebben. Dus nu maar per lokatie... Cisca houdt het wel allemaal bij in haar dagboekje maar het is niet nodig voor dit verslag.

Nachttrein Varanasi
Vanaf Agra, Taj Mahal, gingen we tegen het vallen van de avond met de bus naar het station Tunbla Junction, ongeveer een uur rijden (30km) vanaf Agra, waar vandaan onze nachttrein naar de heilige stad Varanasi zou vertrekken. In het donker reden we door een aaneenschakeling van allerlei half verlichte markten. Deze sprookjesachtige markten leken vanuit de bus net een middeleeuws diorama zoals je dat in de Efteling ziet. Zo bijzonder! Voordat we vertrokken had ik op de Trainradar van India, die ik op mijn I-pad geïnstalleerd had, al gezien dat onze trein, na het eerste station (200 km eerder) al 13 minuten vertraging had (ja, ook dat is India) Uiteindelijk hebben we anderhalf uur op de trein staan wachten. Helemaal niet erg, want er is zo veel te zien! Stoppende treinen, overvol, worden besprongen door nieuwe passagiers en langs de ramen lopen verkopers met allerlei etenswaar. Rijdt de trein weer weg, met bosjes passagiers aan de deuren hangend, dan doen tussen de rails de ratten zich weer tegoed aan het afval. Gelukkig reisden wij 2e klas. Dit is te duur voor de gewone Indiër maar het reist veel rustiger. Hiervoor moet je wel gereserveerde plaatsen hebben en die hadden we! Eenmaal IN de trein moet de barse hoofdconducteur er weer aan te pas komen om een oplossing voor dubbel geboekte stoelen (bedden) te zoeken. Uiteindelijk lagen we allemaal rond 11uur. Niet dat dat rustig is, want verkopers komen langs, telefoons gaan midden in de nacht en allerlei onbestemde figuren lopen er rond en trekken met veel kabaal je gordijn open. Gelukkig konden we, toen we rond 7u in het hotel aankwamen, direct onze kamer in en onder de douche.

Varenasi
Varenasi is voor de Hindoes wat Mekka is voor de Mohammedanen. Daar moet je dus geweest zijn. Het ligt aan de enorme rivier de Ganges. Daar moet je in ondergedompeld zijn, daaruit moet je drinken én je moet er na je dood op de oever gecremeerd worden zodat je karma op een goede manier vrij komt en je weer een mooi nieuw leven kunt krijgen. Onze plaatselijke gids leidde ons eerst rond in de oude stad waar hij zelf woont. Een aaneenschakeling van gangetjes, trappetjes, winkeltjes en vooral veel rotzooi. Hiertussen schooieren de heilige koeien( ook Friese!), kippen, geiten, ongedierte, priesters, vliegen en bedelaars. Als toppunt rijden er dan ook nog door deze één meter brede gangetjes brommers en motoren!
Bij de Ganges konden we kijken bij de crematieplaats. Per dag worden daar honderd lichamen verbrand. Er wordt alleen (heel duur) sandelwood gebruikt. De geur van het hars van dit hout zorgt ervoor dat er geen BBQ geuren ontstaan. Wel erg indrukwekkend met alle rituelen er omheen. Bij zonsondergang voeren we in een grote roeiboot langs de oever, eerst langs de crematieplaatsen, later langs een soort Hindu religieuse dienst met zingende priesters, veel belletjes en tromgeroffel én meezingend publiek. Midden op de Ganges hebben we vanuit onze boot honderden brandende kaarsjes in het water laten zakken, bij iedere kaars mocht je in gedachte een wens doen. Ook werd er een drijvende bloemenschaal met 17 kaarsjes (één voor elke groepsgenoot) in het water gelaten omdat Moeder Ganges weer 17 nieuwe kinderen had ontvangen..... Het is een prachtig gezicht al die kaarsjes langzaam in het donker weg te zien drijven.
Vanmorgen om 4:50u vertrokken we wéér naar de Ganges, om de zon te zien opkomen en de begroetingsrituelen te bekijken. In het donker passerden we groepjes zingende monniken die op weg naar de Ganges waren om ook de nieuwe dag te begroeten. En het moet gezegd worden: de zon te zien opkomen boven de Ganges is een mooi gezicht.
Je begrijpt dat ons dag-nacht ritme volledig uit balans is, maar gelukkig kunnen we tussendoor in onze airco gekoelde (tenminste als de stroom niet uitgevallen is, wat een paar keer per dag gebeurt) hotelkamer, een tukkie doen. Overdag is het buiten voor ons amper uit te houden. De temperatuur komt met gemak boven de 43gr en dat is zelfs voor hier, in deze tijd van het jaar, uitzonderlijk hoog.
Morgen vertrekken we weer vroeg voor een lange busreis naar de Nepalese Grens. Daar overnachten we in een oud koninklijk jachtverblijf van een Maharadja, The Royal Retread.....
We houden jullie op de hoogte!

• 01 Mei 2014 - 13:56

Maria:

Wat een ervaring moet dit zijn zeg. Geweldig en lijkt me heel indrukwekkend. Wel een vakantie nodig na afloop?

• 01 Mei 2014 - 14:13

Gert En Cisca:

Het uploaden vaan fotos wil niet erg, zodra het lukt sturen we ze the cloud in, in de hoop dat jullie de fotos kunnen zien!

• 01 Mei 2014 - 17:55

S, S, T En T :

Wow wow wow! Mooi hoor!

• 01 Mei 2014 - 20:45

Chris10:

Verbazend dat jullie bij zulke hoge temperaturen niet een duik in de Ganges nemen. Of heb je die leuke zwembroek van Hein niet meegenomen. Prachtige foto's. X

• 01 Mei 2014 - 21:43

Zusje:

Het verhaal wordt spannend.

• 01 Mei 2014 - 22:39

Jouwert:

alleen al het lezen is spannend /,mooi!!!!