Op weg naar Nepal - Reisverslag uit Benares, India van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Op weg naar Nepal - Reisverslag uit Benares, India van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Op weg naar Nepal

Blijf op de hoogte en volg Gert

06 Mei 2014 | India, Benares

Op weg naar Nepal,
Om half 7 op weg voor een ritje van 271 km. Zo'n drie uurtjes rijden zou je denken. Niet dus, 12 en een half uur schudden en hotsen. Ik dacht dat ik al heel wat gewend was, maar dit sloeg weer zo'n beetje alles. We rijden over de National Highway 24 die voor 80% uit één groot gat gevuld met grind bestaat en de resterende 20% uit één groot gat met asfalt erom heen. Ik denk dat we wel zo'n miljoen mensen onderweg tegen gekomen, ingehaald of de berm ingedrukt hebben. Toch hebben we onderweg maar één dode en een handvol gewonden gezien, dat valt eigenlijk best wel mee. India is zó overbevolkt en het is er zó'n ongelofelijke klerezooi......
Bij het vallen van de avond rijden we een mooi landgoed op waar het vroegere jachthuis van een Maharadja staat en waar wij in zullen logeren. Heel stil en mooie vergane glorie.
De volgende dag om 7 uur weer verder richting Nepal.
Bij de grens is het een drukte van jewelste en honderden vrachtwagens staan in de rij, nou ja rij... en ze staan ook nog met draaiende motor de toch al enorm vervuilde lucht bij zo'n temperatuur van 40+ nog vuiler te blazen. Wij moeten onze bus verlaten en lopen tussen de vrachtwagens door zo'n anderhalve kilometer naar de grens. Daar formulieren invullen, stempels halen, naar het volgende loket, weer formulieren invullen en nogmaals stempels halen. Uiteindelijk lopen we de grens over ( en ik werd er natuurlijk weer uitgepikt voor een extra controle) en we zijn in Nepal. Wat een verademing.. geen rotzooi, evengrote armoe, maar veel plezieriger.

Chitwan National Park
Het Chitwan NP is een groot Nationaal Park waar o.a. Bengaalse tijgers, eenhoornige neushoorns en krokodillen leven. Wij logeren in Rhino Lodge, een lodge dat aan de rand van het park ligt.

Junglewalk
Vanmorgen vroeg zijn we met grote kano's een eind de rivier af gevaren en door de Jungle terug gelopen, op zoek naar neushoorns. Uiteindelijk vinden we er een bij de rivier. Hij kijkt ons aan, loopt in een drafje weg, draait zich om en rent onze richting op. Wat een kracht en een snelheid kan zo'n op het oog sloom dier ontwikkelen! Van onze gidsen moeten we snel dekking zoeken en we horen hem al stampend langs ons heen gaan. Indrukwekkend!

Olifantenrit
In de middag hebben we een meer dan 2 uur durende olifantenwandeling gemaakt. Wel een toeristische attractie en het lijkt een beetje op een vliegveld waar de olifantan achteruit tegen een soort vliegtuigtrap gerangeerd worden. Per 4 mensen moet je de trap oplopen en via de kont van de olifant aan boord stappen. Op zijn rug is een soort omgekeerde salontafel vastgebonden en ieder moet om een tafelpoot gaan zitten. Echt comfortabel is het niet, je benen worden afgeklemd. De olifant loopt heel voorzichtig en je schommelt van voor naar achteren en van links naar rechts. Ons was verteld dat wilde dieren niet op de loop zouden gaan voor olifanten ook al zouden er mensen opzitten. Dat leek mij sterk, want wij kletsten behoorlijk, maar toch was het echt zo! We lopen zomaar langs een grazende kudde herten. Een neushoorn met een jonkie ernaast kunnen we van dichtbij bekijken, bijna aanraken, zondar dat zij maar onrustig wordt. Een van onze passagiers laat, zonder dat hij het in de gaten heeft, zijn leesbrilletje vallen. De olifant pakt hem voorzichtig met z'n slurf van de grond en geeft het zo aan de olifanten bereider.

De groep
Ik heb het nog niet over onze groep gehad. We hebben een leuke groep met mensen van diverse pluimage en dat gaat goed. Eén van de medereizigers heeft samen met mij op het Rotterdams Jongeskoor gezeten en was kind aan huis bij Kralings Volkshuis waar mijn moeder jaren heeft gewerkt! Onze reisleider, Tom is een plezierige man die ons goed op weg helpt en waar je altijd terecht kunt. Het is wel luxe om overal naar toegereden te worden en zelf niets te hoeven regelen. Hierdoor kunnen we in korte tijd veel zien. Ik schrijf dit nu in de bus die op weg is naar Khatmandu. We zijn echter in de bergen volkomen vast komen te staan. De weg is volledig geblokkeerd door een aantal aardverschuivingen verderop. Vannacht heeft het erg geonweerd en is de regen met bakken naar beneden gekomen. De eerste regen sinds februari.

Khatmandu
Wel uiteindelijk na 6 en een half uur stilgestaan te hebben zette de file zich al stinkend en puffend langzaam weer in beweging. Om 10 uur 's avonds kwamen we in het hotel aan. Een rit van 171km in 14 uur. Ondertussen heeft de Dheli Belly (diarree) bij mij toegeslagen. Niet erg confortabel als je uren in de bus zit. Dit is een verhaal apart en zal ik later nog wel eens aan mensen die hier ECHT in geïnteresserd zijn uitleggen!
Khatmandu is een stad van tussen de 1 en 2 miljoen inwoners. Het ligt in een pan tussen de bergen en er hangt een permanente smog, waar de zon slechts met moeite doorheen schijnt. De electriciteit is op rantsoen, dat betekent dat er op bepaalde tijden geen en op bepaalde tijden wel (als je geluk hebt) electriciteit hebt. Deze stad heeft ook geen waterleiding! Er rijden wagens rond en de mensen staan in de rij om een emmertje te halen. Ben je wat rijker, dan heb je een ton op het dak, en dan pompt de waterwagen het via een slang naar boven in je ton. Je begrijpt dat internet er vaker niet dan wel werkt.
Vanmorgen weer vroeg op, we hebben met een aantal mede reizigers een vlucht van een uur in een klein vliegtuig naar de Mount Everest geboekt. Nadat we de soeplucht van Khatmandu hadden doorgeprikt vlogen we op zo'n 6 km hoogte langs de bergen die door de wolken omhoog priemden. Wéér een mooie ervaring rijker! Vanmiddag zijn we naar durban Square gelopen. Rond dit plein staan allemaal tempels die de verschillende koningen voor zichzelf lieten bouwen. Daarnaast is er ook het koninklijk paleis. Overigens is de Monarchie in 2008 afgeschaft na een bloedige burgeroorlog.

• 06 Mei 2014 - 17:21

Jouwert:

wij zuurden bij de gemeente over de singel dat die zo slecht was,maar je verhaal gelezen,
    waren dit elite wegen.
    mooi verhaal, ga zo door.
    prettige reis verder. jouwert

• 06 Mei 2014 - 17:21

Hein:

Eigenlijk zou je een flesjes (met kurk) moeten vullen met de luchten van deze vakantie. Weet je later welk deel je kan overslaan. Indrukwekkende belevenissen schets je. En dat ECHT vertel je later maar. Volgende week woensdag kunnen we onze camper op halen. Tot volgende verslag. Groet, Heinenchristien

• 06 Mei 2014 - 23:06

Big Sis:

En wij maar klagen dat het wegdek overal zo slecht is hier in de UK. Want dat IS het ook.
    Ben wel verbaasd dat je toch WiFi hebt.

• 07 Mei 2014 - 04:23

Gert:

Hein mooi dat de camper er nu toch aan komt! De flesjes lucht laat ik voor wat ze zijn! Marian, de WiFi is altijd een gok, valt het electra uit, denk je de wifi zal het wel niet doen, doet ie het toch, slaat de agregaat aan, dan doet ie het weer niet...

• 07 Mei 2014 - 15:55

Merel:

Wauw wat een belevenissen en ongelofelijke mooie foto's hebben jullie al gemaakt. Kijk reikhalzen uit naar jullie volgende avontuur.Groeten aan Cisca

• 07 Mei 2014 - 21:48

Annie:

Wat een ontzettend leuk en beeldend verslag. Ik had het idee ook op de olifant te zitten. En heb beurse billenvan de weg

• 08 Mei 2014 - 12:11

Lonneke:

Wat een fantastisch verhaal en heerlijk geschreven! Super gaaf van die olifantentocht en de dieren die jullie gezien hebben! Ook mooi die vlucht en wat toevallig van die medereiziger! Geniet ervan! Veel plezier! Liefs! Xx