Sierra Nevada en Giant Sequoia's - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Sierra Nevada en Giant Sequoia's - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Sierra Nevada en Giant Sequoia's

Blijf op de hoogte en volg Gert

03 April 2015 | Verenigde Staten, Fresno

De reis vordert gestaag. Ondertussen hebben we de woestijn verlaten en geprobeerd de Sierra Nevada vanuit het zuiden binnen te dringen. De Sierra Nevada is een langgerekte, bijna ondoordringbare bergketen van noord naar zuid, ongeveer 630 km lang, ongeveer 110km breed en tot 4400m hoog. Het ligt op de grens van California en Nevada. Er zijn maar drie wegen die de bergketen dwars doorsnijden. Vanuit het zuiden is er een kronkelweg die een aantal nationale parken, die aan de rand van de Sierra Nevada liggen, met elkaar verbindt. Helaas was deze weg nog tot komend weekend afgesloten vanwege de sneeuw. Omdat er weinig sneeuw gevallen was dit jaar, had ik gehoopt deze weg al te kunnen nemen. De volgende mogelijkheid zo'n twee uur verder rijden had beperkte mogelijkheden. Dat wist ik. De weg is zo smal en heeft zulke scherpe bochten dat RV's van langer dan 22 voet geadviseerd wordt niet deze weg te volgen. In ons instructieboekje staat dat onze RV 22 voet lang is dus het zou moeten kunnen. Mooi, die weg is voor mij!!!
Maar bij de ingang van het Sequoia National Park vertelde de Ranger mij dat onze camper 25 voet en dus te lang is. Eén voet is ongeveer 30 cm en ik had al eens wat passen naast onze RV gemaakt en al eens bedacht dat hij wel een meter of acht, en dat is zo'n 24 voet, moest zijn. Wat te doen? Het is niet verboden door te rijden maar het wordt wel ten sterkste afgeraden. Als je schade rijdt kan je daarvoor ook nog bekeurd worden. Iedereen die mij kent weet dat hoe kronkeliger en steiler de weg wordt hoe leuker het voor mij is. Toch hebben we het niet gedaan, wel wat te veel risico met een camper die niet van ons zelf is. Dat betekende weer twee uur extra, eerst een stuk terug, dan langs eindeloze sinaasappelboomgaarden en later slingerslanger aan de voet van de bergketen verder rijden. Uiteindelijk kwamen we het Kings en Sequoia National Park binnen en kampeerden op de enige open campground op een hoogte van 2100m. Dat betekende kachel aan! We boffen nog steeds met het weer want het steeds overwegend blauw tot strak blauw.
Vanmorgen zijn we verder de park ingereden en hebben we de enorme seqouia bomen bewonderd. De grootste boom van de wereld, dat wil zeggen qua volume (1487 m3 hout), is de General Sherman Tree die zo'n 83 meter hoog is. Aan de voet is de omtrek 33m. Hij heeft de indrukwekkende leeftijd van ergens tussen de 2300 en 2700 jaar oud. Toch viel hij niet eens zo erg op tussen alle andere giganten er om heen.
In de middag hebben we de bergen verlaten en zijn in de richting van de Pacific gereden en in de stad Fresno (500.000 inwoners) aangekomen. Tot een half uur voor de stad rijd je in alle rust op een tweebaans weg. Dan ineens wordt alles drukker en rijd je over zesbaanwegen met enorme viaducten dwars door de stad. Op de grote matrixborden boven de weg worden de inwoners opgeroepen zuinig met water te zijn in verband met de extreme droogte. Dit komt omdat er deze winter in de Sierra Nevada bijna geen sneeuw is gevallen. Dat belooft wat voor de komende zomer.
Ons RV park, zoals dat zo idyllisch heet, ligt aan een kilometers lange weg met een aaneenschakeling van winkelcentra en eettenten, maar we hebben prima WiFi zodat we jullie weer op de hoogte kunnen brengen van onze reis.
Oh ja, op ons laatste stukje woestijn kwamen we midden in het niks een reclame bord tegen van de Mac: bij de volgende kruising, nog maar 77 miles = 124 km!
Merel, mijn hoofd was rood door een mix van het warme water, ondergaande zon en misschien drank..... Nu is hij rood van de zon....

• 03 April 2015 - 08:41

Nienke:

een goed begin van dag : een bakje koffie en jullie reisverslag.
    Ik reis een beetje "mee" ! heerlijk.

liefs nienke

• 03 April 2015 - 09:18

Christien:

Hier begint de lucht nu ook wat meer blauw te kleuren. Hoewel gisteren hadden we nog een sneeuwbui. Wij wel. Leuk verslag en mooie foto's. Liefs Christien

• 03 April 2015 - 09:26

Lonneke:

Haha what a shame dat jullie die bergpas niet over mochten! Vast wel over andere mooie wegen gekomen. De foto's zijn weer prachtig!

• 03 April 2015 - 11:09

Marianne:

Ik blijf jullie avonturen volgen maar hier hebben we het nu druk met Pasen (weet je nog?) en drie verjaardagen. Zou jullie ook wel een fotootje van onze exciting adventures willen sturen maar dat lukt niet.