Van Puerto Natales naar Punta Arenas - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Van Puerto Natales naar Punta Arenas - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Van Puerto Natales naar Punta Arenas

Blijf op de hoogte en volg Gert

10 Januari 2019 | Chili, Punta Arenas

Nadat we van de veerboot naar ons Hostel Amerindia zijn gelopen heb ik direct contact opgenomen met onze “geliefde” luchtvaartmaatschappij Latam die zo heerlijk met onze bagage aan het rommelen is. Ik zal jullie niet vervelen met een héél lang verhaal. Na vele mailtjes over en weer, wordt mij gemaild dat de bagage is gevonden en wordt mij verzekerd dat onze bagage bij ons volgende hotel in Punta Arenas afgeleverd zal worden. Eerst zien, dan geloven.

Het weer in Puerto Natales is zonnig maar met een ijskoude wind. Niet verwonderlijk als je weet dat de wind vanaf een enorme gletcher over het stadje (net zoveel inwoners als Franeker) blaast. We hebben heerlijk uit de wind in het zonnetje op ons eigen terrasje gezeten en waren in een poep en een zucht verbrand. Puerto Natales is een heel gemoedelijk stadje dat leeft van toeristen. Na twee nachten hebben we de bus naar Punta Arenas, 200 km zuidelijker en de meest zuidelijke stad van Chili, gepakt.

De spanning steeg... zou onze bagage er werkelijk zijn?? We stapten het hotel binnen en de eerste vraag was: “¿Señor, es nuestro equipaje traído aquí?”, maar dan in het Engels, want mij Spaans is nulo,nulo. Gelukkig begrepen ze me en het antwoord was: “Si señor, acaban de llegar”. Niet dat we verstonden wat hij zei, maar “Si señor” betekent “Ja meneer” dus zouden ze er echt zijn? “Si, si!”

En ja hoor, even later werden de twee rolkoffers onze kamer in gereden. Zouden we nu “gewoon” verder kunnen reizen? De tijd zal het leren.

Vanmorgen vroeg gaat om 5 uur de wekker. Het wordt hier dan al licht. We moeten ons om half zeven melden bij het kantoortje van de firma Solo Adventures die ons in een speedboot naar het eiland Isla Margareta zal brengen. Dit is een natuurreservaat midden in de straat van Magellaan. Hier huizen o.a. 35.000 pinguins. We worden, met zwemvesten om, in drie kwartier al bonkend en stuiterend over de golven naar het eiland gebracht. Daar mogen we in een uur over het eiland lopen. Begeleid door parkwachters die erop toe zien dat we niet van het pad af gaan. Pinguins zijn nieuwsgierig en komen je soms tegemoet en pikken dan af een toe tegen je schoen. Met hun jongen liggen ze lekker in een soort holletje dat hen uit de wind houdt. Ik moet zeggen dat het heel bijzonder is in zo’n omgekeerde dierentuin te lopen. Wij achter het hek, nou ja een touwtje, en zij vrij rondlopend. En wat kunnen zij, samen met de meeuwen, een herrie maken zeg! Wel een indrukwekkende evaring.

Op de terugweg varen we dicht langs een eiland waar de zeeleeuwen al ruziend liggen te liggen. Bovenop de berg weer duizenden pinguins. Moe maar voldaan keren we terug in ons hotel.

Morgen begint ons echte avontuur. We halen dan een 4x4 pickup truck op met een camperunit in de bak. Die moeten we over 27 dagen en 4300km noorderlijker weer in Santiago inleveren. De reis gaat voor een groot gedeelte door Argentinië omdat er stukken in Chili zijn waar geen enkele weg is!

Morgen gaan we ‘s middags om 4 uur op een veerboot die ons in 3 uur tijd naar Vuurland vaart. We komen dan in onbewoond gebied en we weten niet wanneer we weer internet hebben, dus wannneer we weer wat kunnen schrijven??? Wordt.... vervolgd.

• 10 Januari 2019 - 15:48

Marianne:

Wat een opluchting voor jullie om weer verenigd te zijn met je bagage (en om een kurketrekker te hebben, proost). Wij ook blij want we begonnen ons zorgen te maken. Je kan zien dat Cisca van het zonnetje genoten heeft. Heel leuke foto’s, bedankt. X

• 10 Januari 2019 - 16:16

Maria:

Gelukkig, toch goed gekomen. Wat een ervaringen weer zeg.
    Ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen. Veel succes en heel veel plezier.

• 10 Januari 2019 - 16:32

Christien:

Zie je wel ; het komt altijd weer goed. Goede reis verder en toi, toi, toi.

• 11 Januari 2019 - 07:49

Annie De Vries:

Wat een avontuur.
    wat een boeiende natuur.
    Ben zo blij dat ik dit mag lezen!
    Tot de volgende keer, Annie

• 11 Januari 2019 - 16:59

Dick Nuta:

eindelijk verenigd met de eigen spullen!!
    voldoende wijn ingeslagen nu de kurkentrekker aanwezig is?
    Goede reis met de camper!!

• 12 Januari 2019 - 06:12

Lonneke: