Grand Canyon - Reisverslag uit Tuba City, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Grand Canyon - Reisverslag uit Tuba City, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Grand Canyon

Door: gertencisca

Blijf op de hoogte en volg Gert

06 Juni 2012 | Verenigde Staten, Tuba City

Bryce Canyon
Vlakbij Zion ligt Bryce Canyon. We waren bang dat dit park wel veel op Zion zou lijken, maar niets is minder waar. Bryce Canyon ligt hoog, bijna 2500m. Een heerlijk klimaat (althans nu, want het vriest er 200 dagen per jaar), het is een hoog plateau met mooie Hoge Veluwe-achtige vlaktes. Maar aan de rand is het rode zandsteen tot diepe spelonken uitgesleten, en dat geeft indrukwekkende uitzichten. Omdat het zo hoog ligt zijn de sterren hier heel goed te zien en we zijn 's avonds naar een lezing over het heelal geweest. Na afloop stonden er telescopen opgesteld waarmee we naar planeten hebben gekeken. We konden Saturnus met de ringen erom heen goed zien. Wéér een mooie dag met een bizonder staartje uit de categorie "wat is de wereld toch klein!"We waren naar Bryce Point gereden om een schitterende zonsondergang over "het Amphitheater", een enorme rotspartij, te zien. Staat een jonge vrouw naar Cisca te kijken en zegt:" Cisca??? Juffie!!!" Is het Djieuwke Koekkoek, een oudleerlinge van ons schooltje in Achlum! Ze is een rondtoer van drie maanden door Amerika aan het maken met het openbaar vervoer, maar was vanavond met een ander meisje vanuit Zion Parc hierheen gereden. Een superleuke toevalligheid!

Na Bryce Canyon richting Grand Canyon. Een lange weg door een Indianenrestervaat. Een woestijnachtig gebied langs een 100km lang hooggebergte. De Indianenfamilies wonen daar in armoeiege huisjes verspreid over het land en leven van schapen en een enkele koe of paard. Langs de weg proberen ze in stalletjes nog wat Indian Art te verkopen. Dan lijkt de USA toch ook weer een derde wereld land.
En dan de Grand Canyon..... wat is dat enorm. Zulke diepe kloven, zulke vergezichten, 1800m diep stroomt de Collorado rivier die je af en toe tussen de kloven kunt zien stromen. We zijn van het ene mooie uitzichtpunt naar het andere gereden. Op één van de parkeerplaatsen stond een ranger met twee telescopen. We konden daar zien hoe Venus voor de zon schoof.
Het afdalen naar de rivier over speciale trails heen en weer duurt 2 dagen en het gebeurt nog regelmatig dat mensen omkomen omdat ze verdwalen en van de warmte en dorst omkomen.
' s Avonds heb ik nog even helemaal alleen op een rotspunt naar de dieprode lucht zitten turen. Nu, weer verder door de woestijn naar Monument Valley.

Harry vroeg of ik er wel van op de hoogte ben dat het EK begint? Jazeker, ik lees bijna iedere dag de NRC. Die komt bij mij als ochtendkrant via internet binnen rollen. Ik weet dus ook dat de Dollar steeds duurder voor ons wordt!
Én we hebben de vlootschouw op de Thames ter ere van het 60 jarig jubileum van Elisabeth gezien... Voor mij hoeft in de Achlumervaart vandaag 6juni, geen vlootschouw afgenomen te worden want ik ben d'r toch ziet.........
En Christien, of ik het fietsen mis, ja als ik anderen zie fietsen dan kriebelt het wel. Overigens zagen we langs die 100 km lange weg door de woestijn ook iemand met volle bepakking fietsen, nou dat lokt me nog niet!
Ieteke bedankt voor je leuke reaktie, mensen blijf reageren wij lezen jullie stukjes met heel veel plezier!

Bovenstaande heb ik gisteren geschreven en we zijn onderweg even bij een Mac Do midden in woestijn gestopt om verhaaltje en fotos te uploaden. Ondertussen heb ik zoveel lieve sms'jes, telefoontjes en mailtjes voor mijn verjaardag gekregen waarvoor ik iedereen heel erg wil bedanken!

  • 06 Juni 2012 - 19:50

    Jessica:

    Gert, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een prachtige plek om je verjaardag te vieren!

    Groetjes Jessica

  • 06 Juni 2012 - 20:10

    Chris10:

    ik ben onder de indruk van de mooie foto's. Bij ondergaande zon moet dat geweldig zijn.Wij genieten nu van een afwisselend Frans landschap en weer. P.S In dat indianen reservaat heb je toch wel het liedje "for you and me" uitgeprobeerd om te kijken of dat daar succes heeft???

  • 06 Juni 2012 - 23:16

    Frederica:

    wat toevallig zeg!!!!!!!!!!!! hoop dat jullie mijn wordfeud berichtje hebben gekregen :D hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad heit!! xxxxx

  • 07 Juni 2012 - 08:19

    Jouwert En Baukje:

    bedankt ,een mooi reisverslag en leuke foto's
    ook nog gefeliciteerd met je geboorte dag.
    een goede reis verder,jouwert

  • 07 Juni 2012 - 18:08

    Astrid:

    Gert, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Zo leuk om steeds jullie belevenissen te lezen. Achlumers zijn globetrotters, dat blijkt maar weer.... Fijne reis verder!

  • 08 Juni 2012 - 19:45

    Tat:

    Wat geinig zeg! Kleine wereld! Enjoy!

  • 09 Juni 2012 - 20:52

    Nynke:

    Hallo Gert en Cisca,

    Wat een indrukwekkende verhalen en foto's allemaal. Ook ik volg jullie op de voet. Ik heb al meerdere malen tegen Arnold gezegd dat het mij ook nog wel eens leuk lijkt om zo'n soort reis te maken! Echt zo bijzonder wat jullie doen allemaal! Het is jullie ook zo gegund! Wanneer komt jullie reis tot een einde?

    Groetjes Nynke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gert

Actief sinds 25 Juni 2010
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 64289

Voorgaande reizen:

30 September 2019 - 15 November 2019

2019 Deel II van Denver naar Baltimore

21 Maart 2019 - 04 Mei 2019

USA en Canada

31 December 2018 - 06 Februari 2019

Patagonië

15 Maart 2015 - 14 April 2015

2015 Route 66 en meer

26 April 2014 - 26 Mei 2014

2014 reis naaar het dak van de wereld

02 Mei 2012 - 01 Juli 2012

Noord Amerka

Landen bezocht: