Navajo Indianen - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Navajo Indianen - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Navajo Indianen

Door: gertencisca

Blijf op de hoogte en volg Gert

08 Juni 2012 | Verenigde Staten, Cortez

De afgelopen dagen zijn we door Navajo Nation gereden. Een van de grootste Indianen reservaten van de USA. Het is een soort staat in de staat met regels, eigen politie en eigen bestuur. Nadat ik onze buurjongens op de camping had gevraagd of ze me konden helpen met een inbussleuteltje om mn spiegel vast te draaien, bood ik ze een biertje aan. Dat weigerden ze beleefd, maar we raakten heel leuk in gesprek over de positie van de Indianen en hoe zij hun toekomst zagen. Dat ligt nogals ingewikkeld begreep ik wel omdat de indiannen onderling ook nog allerlei ruzies over land aan het uitvechten zijn. Op een volgende camping stond een bordje : Alcoholic breweries forbidden.. Toen bleek dat het in Navajo nation verboden is om alcohol te hebben en te nuttigen, vandaar het beleefde weigeren van het aangeboden bier. Als je door Navajo Nation rijdt, 45.000 km2 dan lijkt het wat op Afrika. Het is alleen maar dorre woestijn. Je rijdt uren over kaarsrechte wegen met overal, soms echt armoedige huisjes ( met overigens grote auto's) die nooit langs de weg maar altijd midden in het land staan. Kom je in een "dorp", wat niet meer is dan een kruising met een benzinestation , wat hamburgertenten en een supermarkt, dan word je onmiddellijk aangesproken door een indiaan die begint met Brother... can you give me some change... In de middag begint het steeds enorm te waaien en toen wij op mn verjaardag uit eten gingen moesten we door een ware stofstorm naar het dichtstbijzijnde dorp. Het land wat de Indianen toegewezen is, is ook zo ongelofelijk dor en droog dat er bijna niets mee te beginnen is. Door de armoe is misdaad ook een groot probleem. In de Doehetzelf zaak waar ik een inbussleuteltje wilde kopen was alles achter tralies weggeborgen ( zie foto) En als je al een goed gebouw tegen komt dan is het óf een jeugdgevangenis " youth correction center" óf, en dat gelukkig veel vaker, een mooie school. Je ziet dat daar veel in geinvesteerd wordt.
Genoeg over de Indianen. Via het 4 statenpunt waar 4 staten aan elkaar grenzen zijn we het reservaat uitgereden en staan op een camping met alles d'rop en d'ran in Cortes, Colorado. Voor het eerst sinds dagen weer groen in het landschap! Lekker in het zwembad gelegen. Vandaag door Monument Valley gereden, weer een indrukwekkend en vooral leeg landschap met ineens in de verte hele hoge rechthoekige rotsen. Dit landschap is bekend van hier opgenome westerns en reclame films (Peter Stuyvesant) Het was de favoriete opname plaats van de acteur John Wayne.
Ps
Oh ja Christien we hebben het liedje over Wounded Knee gezongen, maar dat werd niet zo gewaardeerd, door de keuze van het liedje of door onze droge stem..... we zullen het nooit weten.

• 08 Juni 2012 - 17:53

Hein:

Van dit verhaal over stoffige wegen en eindeloze horizon(nen), krijg ik een droge keel. Indianen of zuid-Afrikanen - het drankprobleem is gelijk, dus maar een slok helder Frans water.

• 08 Juni 2012 - 17:59

Chris10:

Kom op, het is nog maar 3 weken. Of zeggen jullie nu "och, het zijn nog maar 3 weken"? X

• 10 Juni 2012 - 16:37

Jinse:

Hoi juf cisca en Gert, hebben jullie al het snoep en het andere lekkers al op? We hebben foto's van jullie gezien. In de vaart ligt al een podium, of eigenlijk over de vaart. Voor de slachte van volgende week.

Wij hebben jonge poesjes. Drie. Bliksem blaast steeds tegen de twee rode katjes. Zij vind het lapjes meisje wel lief. Over een tijdje gaan ze weg. Bridget gaat soms naar buiten en soms bleifd ze bij haar kindjes.

Veel plezier met de drie weken nog. Fijne vakantie nog. Doei juf cisca.

• 11 Juni 2012 - 18:03

Cisca:

Hoi Jinse,
    Wat leuk dat je een berichtje hebt geschreven! Ja, al het lekkers is op, we hebben er van gesmuld. Goed ideetje van je om het mee te geven! Weet je dat hier een Thomas Trein rijdt? Een echte stoomtrein. Ik heb een folder voor je mee genomen, maar het is jammer dat je niet even via de mail hierheen kan komen om echt met de trein te gaan. Gelukkig kan jij me over de Slachtemarathon vertellen als we weer in Achlum zijn! Doe je mama en Marco de groeten van ons?
    Een dikke knuffel!