bhaktapur - Reisverslag uit Lamidanda, Nepal van Gert Cisca - WaarBenJij.nu bhaktapur - Reisverslag uit Lamidanda, Nepal van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

bhaktapur

Blijf op de hoogte en volg Gert

08 Mei 2014 | Nepal, Lamidanda

Bhaktapur en Nagarkot
Onze volgende stop is één van de drie koningssteden, Bhaktapur. Maar 15 km buiten Khatmandu. Een korte rit, nou ja, ongeveer een uur door de drukke overbevolkte stad. Bhaktapur is een kleine ommuurde stad vol met tempels en hele oude gebouwen. Het staat op de werelderfgoedlijst en deze stad is niet erg (westers)toeristisch. Ons Guesthouse ligt midden in de stad aan het centrale plein, dat Durbar Square heet. Rond dit plein staan alleen maar templs en paleizen. Je waant je in de middeleeuwen, tenminste als je de overal rondrijdende motoren even vergeet. Overal handwerklieden, pottebakkers, kleimakers en bakkers aan het werk. Soms gewoon op straat of in nissen onder de gebouwen. Maar je ziet er ook priesters en bedelende kinderen en bedelende ouderen. 's Morgens om zes uur zijn er alleen nog maar locals (en ik) op straat. Op weg naar hun werk (?) lopen ze de tempel in (alleen toegankelijk voor Hindoes!) prevelen een gebedje, dippen hun vingers in een rode verfstof en zetten een stip op hun voorhoofd. Daarna lopen ze een aantal rondjes in de tempel (altijd met de klok mee). Ondertussen tikken ze tegen de overal hangende klokken, lopen de tempel weer uit en vervolgen hun weg. Omdat de electriciteit alleen van 4 tot 7 werkte, was het 's avonds op straat middeleeuws donker, huizen en winkeltjes worden verlicht door kaarsen en hier en daar een LED lamp.
Langzamerhand gaan we nu echt de Himalaya in. Langs een heel smal bochtig weggetje reed de bus ons naar Nagakot. Helemaal aan het eind van de weg op het puntje van een berg, 2000m hoog ligt ons hotel. Hotel Viewpoint heeft een magnifiek uitzicht over de vallei met daar achter de Himalaya. Wij hebben een kamer op de bovenste verdieping. Helaas.... het is bewolkt, mistig, zelfs koud en de wind giert hier door de grote kieren. Ik zit nu met m'n vest aan dit verhaal te schrijven.
Morgen hebben we weer een lange rit voor de boeg. Om 7 vertrekken we over de Tibetaanse/Chinese grens. Tenminste als we er op tijd zijn, want de grens sluit om 4uur! En we gaan nu serieus de hoogte in.
De internetverbinding vanaf hier is erg instabiel, dus of de fotos mee komen weet ik niet, anders komen die later.

• 08 Mei 2014 - 17:33

Gert En Cisca:

Beste mensen, het lukt jammer genoeg niet om fotos te plaatsen. Het zal er de komende dagen niet beter op worden......jammer, maar tis niet anders

• 08 Mei 2014 - 17:37

Chris10:

Tjeeeeeeeetje. Verlangen jullie al naar dat rustige Achluim??

• 09 Mei 2014 - 10:04

Lonneke:

Zo bijzonder hoor allemaal! Veel plezier in de Himalaya! Xx

• 09 Mei 2014 - 10:10

Jouwert:

bedankt voor het verslag p,s val niet van de berg,!!!!!