Terracotta leger en Beijing - Reisverslag uit Xi'an, China van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Terracotta leger en Beijing - Reisverslag uit Xi'an, China van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Terracotta leger en Beijing

Blijf op de hoogte en volg Gert

23 Mei 2014 | China, Xi'an

Terracotta Leger en Beijing
Ongeveer een uur rijden buiten Xi'an ligt de plaats waar in 1979 het z.g. Terracotta Leger ontdekt is. Een Mingkoning liet 500.000 arbeiders een leger van tienduizenden manschappen en paarden (met wagens) uit aardewerk maken, zodat hij in zijn volgende leven nogwat hulp had. In 1979 ontdekte een boer de eerste stukken toen hij een waterput sloeg. Nu is het een soort Disneyland, maar de soldaten zijn wel indrukwekkend om te zien.
Vanuit Xi'an hebben we de nachttrein naar Beijing genomen. We vertrokken om 19.00u om 1200km later om 8.15u in Beijing aan te komen. Als volleerd Chinese treinreizigers takelen we onze koffers op de derde verdieping naast de bovenste bedden en weten het zo te schuiven dat alles weer past. De trein is realtief schoon en we slapen met 6 Nederlanders in één coupé, wel zo rustig tenminste op het snurken na. In ieder geval werkt de airco goed en min of meer uitgeslapen arriveren we in Beijing. We worden op het perron opgevangen door onze Beijingse reisgids. Zij navigeert ons langs alle controles door het inmense station naar onze bus die klaar staat. De chauffeur is niet van plan ons te helpen bij het inladen van de koffers zodat we zelf onder de bus kruipen om de koffers er in te schuiven. Na een half uurtje file rijden door de vuile lucht van Beijing arriveren we in ons hotel waar we gelukkig al op onze kamer kunnen om te douchen. Ons hotel ligt aan de tweede ringweg en op dit moment wordt er aan de zevende ringweg rond beijing (22 miljoen inwoners) gewerkt die een lengte krijgt van 950km!
Cisca en ik besluiten niet met de groep mee te gaan maar ons eigen plan te trekken. We gaan naar het Tian'an Men plein, tegenover de Verboden Stad. We nemen de bus. Er is geen busplan beschikbaar. Ik maak een foto van de bushalte waar we opstappen zodat ik dat aan een Chinees kan laten zien als ik niet meer weet hoe we terug moeten komen. De bussen hebben airco en zijn uitgerust met WiFi! Bij het grote plein aangekomen moeten we weer door een enorme veiligheidscontrole. We worden in blokken bij het toegangspunt gelaten en dan één voor één door de scanner. Ben je een afwijkend type, lijkt je bv te veel op een Oeigoer, dan wordt je helemaal binnenstebuiten gekeerd. We zien ook dat iedereen zijn identiteitspapieren moet laten zien. Oei, die hebben we niet, die moesten we bij het hotel inleveren! Toen wij aan de beurt kwamen werden we gewenkt snel, zonder verder controle, door te lopen. Het is opvallend dar er veel meer politie op straat te vinden is als in 2010. Op ieder hoek van de straat is een politiepost, overal staan zwaar bewapende agenten schijnbaar doelloos op straat. China is een echte politiestaat, dat is duidelijk. De Chinezen lijken er geen last van te hebben. Beijing is een levendige, moderne stad, maar het geeft mij een vervelend gevoel. Bij zonsondergang hebben we, samen met een paar duizend Chinezen, gekeken naar het ceremonieel strijken van de enorme Chinese vlag die midden op het plein wappert. De tweede Beijingdag hebbepn we gebruikt om eens een keertje lekker uit te slapen en hebben we het Paleis van de Hemelse Vrede bekeken en heerlijk in het enorme park erom heen geslenterd. Zo zaten we naast een meneer die op een oude (soort) Chinese viool zat te spelen. Toen ik hem vroeg of ik hem mocht filmen voelde hij zich zeer vereerd en deed hij zijn uiterste best. Hij wilde het filmpje ook graag terugzien en was er duidelijk trots op. Morgen onze laatste dag. We gaan dan naar de Chinese muur en het Zomerpaleis.
Ik heb geprobeerd fotos bij te voegen, maar dat ging niet.

• 24 Mei 2014 - 10:50

Hein:

Het was fijn met jullie mee te reizen en nog fijner om het achter de computer mee te maken. Een Spartaanse reis. Wij wensen jullie een Hemelse terugreis. HeinenChristien