Cactussen en meer - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Cactussen en meer - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Cactussen en meer

Blijf op de hoogte en volg Gert

28 Maart 2015 | Verenigde Staten, Phoenix

Wel, de nacht langs de treinbaan hebben we goed doorstaan, 's avonds laat nog een flink getoeter, maar 's nachts hebben we niks (?) gehoord.. De beloofde foto's zijn na veel geploeter nu ook bij het vorige verslag geplaatst.

Verder door de woestijn. Dat wil zeggen, wij denken dat een woestijn een grote zandvlakte is, maar een woestijn is een gebied met minder dan 200 mm neerslag per jaar waar relatief weinig groeit. Hier zijn het hoofdzakelijk grindwoestijnen met lage bosjes en cactussen. Soms klein, soms meters hoog. Wij boffen dat het voorjaar is en dat er in de afgelopen week regen is gevallen. De woestijn is nu ontploft met mooie bloemen. De temperatuur is hier nu overdag zeker 30 graden en er is geen wolkje aan de lucht. De doos bier die ik in het begin al had ingeslagen raakt nu snel leeg, maar hier in het Indianenreservaat wordt het niet verkocht.

Gisteren hebben we vlakbij Tucson, het Saguardo NP bezocht. Allemaal cactussen van klein tot groot. De nacht hebben we doorgebracht in een naburig Statepark, tussen de cactussen en de bloemen. De zonsondergang was zo mooi en de diep oranje horizon eindigde in een twinkelende sterrenhemel.
Toen we vanmorgen wakker werden hoorden we in de verte schieten. Niet even pang, pang, pang, maar ratel, boem, ratelratel boemboem. Het was al zeker een uur lang, zonder enige onderbreking aan de gang. Onze buurman vertelde dat er verderop een militaire schietrange was. Ik vertelde hem dat als het Nederlandse leger een uurlang net zoveel geschoten zou hebben, er geen kogel meer over zou zijn....

Onze route gaat nu dichtbij de Mexicaanse grens richting Californië. We proberen zo min mogelijk over de Interstates (drukke autowegen) te rijden, maar er lopen maar enkele wegen door de woestijn. Langs de route die we hadden gekozen lag bovenop een bergtop een wereldberoemd observatorium, Kitt Peak. Wij zijn de 18 km lange weg naar boven geklommen en hebben een rondleiding gevolgd. Erg interessant. Ook konden we door een telescoop naar de zon kijken. Je kon aan de rand van de zon heel duidelijk zonnestormen, enorme uitbarstingen, zien. Daarna reden we weer uren oostwaards door het Tohono O'Odham reservaat. Op een paar nederzettinkjes en (mooie) schoolcomplexen midden in het niks na, hebben we niemand gezien. Wel werden we een keer gestopt door de boardercontrol. Ze maken jacht op Mexicanen die illegaal de grens met de USA oversteken.

We staan nu in het plaatsje Why, net buiten het Indianen reservaat en drinken voor de camper een heerlijk koel Budweiser biertje. In de camper is het nog veel te heet .

Nu lijkt het misschien saai zo uren door de woestijn, maar toch is het fascinerend. Maar zoveel kleuren, dan weer volop cactussen, dan weer niets, dan weer een mooi uitzicht, daar is het weidse Friese land niets bij.

• 28 Maart 2015 - 10:02

Anja:

Lekker eigen bijgelezen een genoten van de mooie foto's. Fascinerend om te zien en te lezen hoeveel variatie aan landschappen jullie tegenkomen deze reis. Groetjes Anja

• 28 Maart 2015 - 10:19

Mercelynn :

Wauw, mooie foto's hoor!

• 28 Maart 2015 - 11:20

Annie:

Gert, pas op onderzoek van de Harvard universiteit heeft uitgewezen dat er vrouwelijke hormonen in bier zitten. Alle testpersonen begonnen na 10 pints te zeuren en konden geen auto meer rijden. :-)

• 28 Maart 2015 - 14:01

mooi,gert&cisca goeie reis

• 28 Maart 2015 - 14:01

mooi,gert&cisca goeie reis

• 28 Maart 2015 - 14:02

mooi,gert&cisca goeie reis.

• 28 Maart 2015 - 16:27

Marianne:

Vind de fotos van grote cactussen met mooie bloemen prachtig.

• 28 Maart 2015 - 17:30

Dutsy:

Leuk om even met jullie "mee" te reizen!

• 28 Maart 2015 - 17:30

Dutsy:

Leuk om even met jullie "mee" te reizen!

• 29 Maart 2015 - 10:51

Dick En Imi:

Fantastische foto's! Genieten van jullie uitgebreid verslag.

• 29 Maart 2015 - 14:02

Astrid:

Hoi Gert en Cisca,
    helemaal bij gelezen vandaag en als 'bonus' jullie gisteren even via skype gezien! Mooi avontuur weer in de USA, fijne reis verder!

• 30 Maart 2015 - 20:41

Frederica:

indrukwekkend die cactussen!

• 09 April 2015 - 19:56

Willemien:

Wat gaaf dat jullie zonnestormen en uitbarstingen hebben kunnen zien door de telescoop, intressant!
    Prachtige foto's, speciaal voor jullie had het even geregend ;)