Highway One - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Highway One - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Highway One

Blijf op de hoogte en volg Gert

06 April 2015 | Verenigde Staten, Big Sur

Vanaf Fresno reden we door de San Joaquin Valley richting kust. Deze vallei ligt van noord naar zuid tussen het hooggebergte, de Sierra Nevada en het lagere, aan de kust gelegen Coast Ranges. Hier reden we langs enorme fruit- en notenboomgaarden. Zo reden 15 km langs één grote amandelboomgaard! Dit is echt de fruitschuur, zeg maar fruitfabriek, van Californië. Deze bomen leven alleen bij de gratie van irrigatie en dat is het grote probleem. Dit jaar moet iedereen 25% water besparen. Je ziet overal protestborden zoals: "where water flows, food grows". Grote boomgaarden stonden er al verdord bij of waren omgehaald.
In de lokale krant, The Carmel Pine Cone, is het een hot item. Er is al aangekondigd dat volgend jaar 50% op het water gekort zal worden. In Carmel, dat aan zee ligt, wordt nu een zoutwaterbron aangeboord waaruit drinkwater gemaakt zal worden. Dit betekent wel een forse lokale belastingverhoging en daar houden zeker de Amerikanen niet van.
Onderweg hebben we bij een Wallmart (24u per dag open) wat boodschappen gedaan. De paashaas gaat hier ook niet ongemerkt voorbij. Voor de kinderen worden er grote paaspaketten verkocht. Nadat wij onze spullen bij de kassa op de lopende band hadden gelegd werden alle boodschappen voor ons in plastic tasjes gedaan. Een fles wijn werd in twee zakjes gedaan, je weet tenslotte maar nooit. Uiteindelijk kregen we alles verpakt in 17 plastic tasjes! Gelukkig hergebruiken we ze als vuilniszakje.
Dat ook hier Pasen gevierd wordt met vrije dagen merken we nu goed. De campings zijn volgeboekt en er is een druk vakantieverkeer. De afgelopen twee dagen hebben we op de top van een berg gekampeerd die alleen maar bereikbaar was via een steile, smalle, zeer bochtige weg van 20km. De beloning was een fantastisch uitzicht met in de verte een glinsterende Pacific.
Vanmorgen zijn we de berg in de allerlaagste versnelling afgekropen en zijn we de legendarische kustweg, Highway 1 die in 1932 is aangelegd, opgereden. Aan het begin van deze weg zijn we afgeslagen en hebben de 17 mile Drive gereden. Dit is een een 26km lange tolweg direct langs de kust over een privé resort. Een enorm parklandschap met een aaneenschakeling van golfbanen. Daartussen liggen grote miljardairs huizen die vanaf een bedrag van zes of even nullen te koop zijn. Het zijn beroemde golfbanen en op de Pebble Beach golf links is al vier keer het US open gehouden. Het is de nummer 1 baan van de USA. Op eilandjes voor de kust luieren de zeeleeuwen en -honden en vliegen pelikanen en aalscholvers rond. Als toetje op de pudding zagen we ook nog fonteinen die walvissen omhoogblazen en af en toe een glimp van hun rug. Op dit moment zijn de walvissen bezig met hun trek van de Mexicaanse kust naar Alaska.
Alhoewel de camping waar we vandaag wilden slapen aangaf vol te zijn, werd er toch nog een plekje voor ons vrij gemaakt, dat was dus boffen. Vanavond hebben we ons apartementje, zo noemen we onze camper, op een strategische plek langs de zee geparkeerd zodat we onder het genot van een maaltijd de zon onder zagen gaan. In het tegenlicht zagen we ook nog een tiental walvissen voorbij sproeien. Morgen zakken we de kustweg verder af in de richting van Los Angeles.

• 06 April 2015 - 09:11

Lonneke:

Happy Easter! Gelukkig toch je steile smalle weggetje gevonden en wat een uitzicht! Gaaf die zonsondergang en die walvis show, zelfs vanuit je appartement

• 06 April 2015 - 09:12

Lonneke:

Wij hebben in onze achtertuin momenteel ook een strand, alleen de pacific moet je er even bijdrukken. Met als toetje een paasei ;) xx

• 06 April 2015 - 10:27

Maria:

Geweldig jullie reis. Dit ziet er allemaal mooi uit. Cisca vindt jij die steile weggetjes met een appartement achter je aan ook zo kicken net als Gert? Veel plezier verder nog.XX

• 06 April 2015 - 11:13

Marianne:

Ik kan het een een en ander wel gebruiken op m'n Franse les a.s. week waar we een vergelijking moeten trekken tussen Engeland en Amerika. Leuk om te lezen maar je krijgt wel rillingen van wat ze daar uithalen. Onze paashaas had de cadeautjes (geen eieren, die hadden we nog van vorig jaar!) in kranten zakken met een strik (recyclable) ter versiering in de tuin verstopt. Nou ja, ik hou m'n mond maar want als we ver op reis gaan, ja, dol graag, dan stappen we toch even in het vliegtuig, daar kunnen heel wat plastic zakken tegenaan, nietwaar?

• 06 April 2015 - 14:30

Mark:

Wat een gave foto's weer! Mooie uitzichten, zeg. Geniet er van! Al een leuk vakantiehuisje op 't oog?