de kust van Oregon - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu de kust van Oregon - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

de kust van Oregon

Door: gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

19 Mei 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

We zijn nu zo’n dikke 14 dagen onderweg en wat hebben wij al veel gezien en meegemaakt! Wat opvalt is dat de Amerikanen zo behulpzaam en attent (jazeker!) zijn. We stonden vanmiddag aan de verkeerde kant van de weg geparkeerd, keurig netjes binnen een vak, komt er een mevrouw naar ons toe die ons waarschuwt dat je zo niet mag parkeren, je moet met je neus in de rijrichting staan want zo krijg je echt wel een ticket (boete)! Sta je ergens wat vertwijfeld te zoeken, onmiddellijk is er iemand die je helpt een een praatje met je maakt en je adviseert dit wel of dat juist niet te doen. Ook een lokale krant lezen, zoals The Oregonist(!) leert je veel. In een referendum heeft de bevolking een belastingverhoging afgewezen en de gouverneur moet nu een gevangenis sluiten en… helaas nu worden de 125 gevangen op vrije voeten gesteld.
Onze eerste echte rit in de bergen was naar Mount St.Helens. Deze vulkaan is in 1980 binnen een paar seconden volledig ontploft en alle bomen in een straal van zo’n 15 km zijn volledig omgeblazen. Er zijn toen 56 mensen door de klap, brandende as of kokende lava omgekomen. Erg indrukwekkend. Daarna zijn we via Portland naar de kust gegaan. We volgen daar de beroemde kustweg Highway one-O-one (101) richting Redwood Park en uiteindelijk San Francisco. Wat een fantastische uitzichten!! De weg loopt meestal over de rotskusten en soms direct aan de zee. DePacific beukt hier met enorme golven tegen de kust. In de beschutte havenplaats Newport gingen we vanmorgen even in de haven kijken. Visfabrieken afgewisseld met eettentjes. Volgens de lokale krant is de zalmvangst dit seizoen (vanaf 1 mei) goed begonnen. Nadat we de camper hadden geparkeerd liepen we een klein piertje op en daar lagen op een vlonder onder onze voeten een flink aantal zeeleeuwen heerlijk te zonnen. Zodra een andere zeeleeuw aan kwam zwemmen en aanstalte maakte om ook op de vlonder te klimmen, werd die van alle kanten door de zonaanbidders belaagd.
Verder op werd er een “elk view place” (een plaats waar je herten zou kunnen zien) aangegeven. Er toch maar even heen en jawel hoor, zo maar een roedeltje “elks” (Dennis wat voor soort is dit?) langs de kant van de weg. We boffen steeds met het weer, veel blauw maar ’s avonds wel het kacheltje aan en ’s nachts een dubbele deken.
PS 1: Internet en mobile telefoon is hier niet zomaar overal beschikbaar. In India, Ghana en Indonesie hadden we vrijwel overal bereik, maar hier……
PS 2: Martijn sterkte met je overvolle agenda!!

• 19 Mei 2012 - 21:39

Lonneke:

Ola!!
    Wat een geweldige foto's!! En wat een mooie natuur!! Super dat jullie je zo vermaken!!
    Een 'elk' is idd een soort hert, wat alleen daar voorkomt volgens mij. Maar daar kan Dennis vast alles over vertellen! Het is hier ook mooi weer aan het worden! Heb alleen nachtdiensten nu, dus geniet er niet optimaal van. Vandaag jullie bolide van top tot teen gereinigd! :D
    Daaaag!! xxx

• 19 Mei 2012 - 22:16

Marianne:

Prachtig reisverhaal met mooie fotos, zeg! Wikipedia zegt dat de elk in noord Amerika maar ook in oost Azie voorkomt. Één van de grootste land dieren, staat er.

• 20 Mei 2012 - 09:17

Chris10:

He, gelukkig dat jullie er weer zijn. Mooie uitzichten hoor. Hoe bevalt de camper??? Breed bed? Wij gaan morgen richting zuiden om de zon te zien. Hoewel hier begint hij nu ook te schijnen. Veel plezier nog.

• 20 Mei 2012 - 16:42

Taxie Hein:

Jullie liggen goed op schema. Kan nog wel een rustdag af voor een goed boek. Van mijn neef Kay niks meer gehoord, dus dit steunpunt moet je maar vergeten. We kennen het gevoel dat je niet overal internetverbindingen kan krijgen. We moeten de US maar als ontwikkelingsgebied aanmerken. Hier begint de ORANJE kleur de overhand te krijgen. Trouwens je groene achtegrondkleur is beroerd gekozen, kleine letterjes moeilijk te lezen. Is oranje ook mogelijk? Groet Taxie Hein

• 20 Mei 2012 - 20:28

Mercelynn:

Hoiii! Ik heb net even alle verhalen, foto's en filmpjes even goed bekeken (maar hou het goed in de gaten:), maar heb soms niet genoeg tijd om alles te lezen) Erg leuke foto's allemaal! Vooral die van jullie twee voor de camper;) Ik zou maar oppassen voor die gevangenen die op vrije voeten komen te staan, haha wat erg zeg! Heel veel plezier nog, ik moet morgen tot 18.30u naar school:( XXX