In en om Santa Fe - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu In en om Santa Fe - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

In en om Santa Fe

Blijf op de hoogte en volg Gert

24 Maart 2015 | Verenigde Staten, Santa Fe

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Erg leuk om te lezen en hier volgen antwoorden op de gestelde vragen/opmerkingen.
Mark: nee, we gaan niet over Vancouver of New York, maar wel langs Phoenix, en de Highway 1 die langs de kust van San Francisco tot Los Angelos loopt. Het bovenste stuk hebben we drie jaar geleden al gedaan. Dat is niet zó ver, maar nog wel een stukkie.
Anja, nee wegdromen doe ik onderweg niet. Cisca zorgt voor versnaperingen en koffie.
Hein: de gevangenis heb ik inmiddels op de kaart gespot en we hebben het plan er nog even langs te rijden.
Lois: antropologisch onderzoek bij de Pueblo Indianen is nu niet mogelijk, ze houden winterslaap en willen tot 1 april niet gestoord worden, c.q. geen gasten ontvangen!
Marianne: de tegenligger, ja dat was heel bijzonder. We zagen van verre een brede streep aan komen rijden. Heel langzaam naderden we het voertuig en op het laatste moment ging hij helemaal de berm in, de bestuurder zwaaide uitbundig en zo konden we er langs.

Nu weer onze reis. We hadden het plan opgevat om naar een echt, nog "gewoon" Indianendorp, Toas Pueblo te gaan. Toen ik op internet nog wat meer info zocht, bleek dat het dorp tot 1 april voor toeristen gesloten is. Winterclosure, wat ik maar vertaal met winterslaap. Jammer, want we hadden het graag gezien.
Van Taos zijn we via Los Alamos naar Santa Fe gereden. Los Alamos is een van de buitenwereld afgeschermd groot (nucleair) onderzoekscentrum. In 1943 is het op aandringen van Einstein in het grootste geheim opgericht. Het had geen adres maar alle brieven werden gestuurd naar Postbus 1663. In 1945 werden hier de eerste atoombommen gemaakt die op Japan zijn gegooid. Nog steeds werken er 10.000 wetenschappers.
In Santa Fe, de hoofdstad van New Mexico, zijn we twee nachten gebleven. We hebben er een wasje gedaan en de stad bezocht. De eerste Amerikaanse stad die ik tegen kom waar helemaal geen flats te zien zijn! De meeste huizen zijn in de z.g. adobe stijl (zie foto's) gebouwd en het doet er heel gemoedelijk en provinciaals aan. De staat New Mexico is wel 7 keer zo groot als Nederland en telt maar 2(!) miljoen inwoners. Ruimte genoeg dus. Morgen gaan we verder richting Albequerque.
Onze RV is ook uitgerust met een tv. Om beeld te krijgen moet eerst de antenne op het dak door middel van een slinger in het plafond naar boven geklapt worden. Daarna de TV het autoscanprogramma laten doorlopen. Optimistisch meldt het scherm dat er 42 zenders gevonden zijn. Dat geeft hoop dat er een zender tussen zit waarop nieuws en weer te zien zal zijn. Met de afstandsbediening loop ik de zenders af. Er is een zender met oude cowbowfilms, een nieuwszender waar uitgebreid verslag wordt gedaan van een man die een restaurant aanklaagt omdat hij een te scherp mes kreeg waardoor hij het puntje van zijn vinger af sneed, daarna beelden van het z.g. Chocoladfest met allemaal dikke mensen die chocolaadjes aan het proeven zijn. Dan is er een handvol zenders waar dominees, als matrasverkopers, vol overgave over wonderbaarlijke genezingen preken als je maar...... Er is zelfs een kanaal dat godtv heet, waarop rechts onder in beeld een Nederlandse klomp is afgebeeld. Iedere zin die de dominee preekt wordt in het Nederlands vertaald! Alle andere zender zijn verkoopzenders. Van juwelen tot push-up BH's. Na een halfuurtje tv kijken schroef ik de antenne maar weer omlaag en schakel de tv uit.

Tot zover weer ons avontuur.

• 24 Maart 2015 - 06:54

Lonneke:

Mooi hoor! Heb je niet een of andere digitale alles ontvangen meegenomen?

• 24 Maart 2015 - 06:55

Lonneke:

Jammer van de indianen! Xx

• 24 Maart 2015 - 08:14

Merel:

Prachtige foto's Gert en Cisca!
    Leuk jullie beantwoording naar de mensen toe.
    Weetje het zeker dat het geen 1 april grap is van die indianen?? ;-)
    Op naar het volgende verhaal en avontuur.grtjsx

• 24 Maart 2015 - 10:11

Marianne:

Wat voor voorstelling hadden jullie dan eigenlijk over het 'nieuws' waar jullie reizen? Jullie zijn toch in Amerika?!! Dan hoef je niet meer te weten over wat er in de wereld omgaat. Land of the Free!

• 24 Maart 2015 - 22:35

Annie:

Circa bedankt voor de tip over deze site. Kan ik weer meegenieten van de verhalen en foto's