Big Bend National Park - Reisverslag uit Big Bend, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Big Bend National Park - Reisverslag uit Big Bend, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Big Bend National Park

Blijf op de hoogte en volg Gert

27 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Big Bend

Eerst wat antwoorden op vragen/opmerkingen.

Hw: de vorstbeveiliging van de boiler is niet afgegaan omdat de boiler warm was en het binnen nog boven de 10gr, het bevroren gedeelte zat tussen de watertank en de pomp.

Christien: ik heb even op m’n blote voeten is het gipszand gelopen, fluweelzacht, het plakt niet aan je voeten en het is koel.

Hein: het begint met een kachelknopje (alhoewel…) maar ik ga voor onze gemoedsrust ervan uit dat het daarbij blijft (..)

Jouwert, we rijden dus niet over Dallas en rijden dus niet bij je zoon langs, misschien een volgende keer.

Het weer is toch wel bijzonder: is de wind zuid, dan is het bloedheet. Draait de wind naar het noorden, dan is het overdag ook heerlijk, maar vriest het ’s nachts. Goed dat we de Rocky Mountains al uit zijn want daar zijn sneeuwstormen en wordt geadviseerd niet de weg op te gaan. We zitten ondertussen in Texas. Een staat met 28 miljoen inwoners, maar wel 18 keer groter dan Nederland!

Op weg naar het Big Bend NP zijn we twee nachten blijven hangen in Marathon. Zo’n typisch Texaans plaatsje van nog geen 500 inwoners langs de doorgaande weg én de spoorbaan. Met drie spoorwegovergangen. Bij iedere overgang blaast de passerende trein twee keer lang en een keer kort de hoorn. Dag en nacht. Heerlijk. Met een supermarktje (French grocer), een brandweergarage, een pompstation, een motel annex RVpark én een postkantoor is het dorp compleet. Bijna compleet dan, want een verkeersbord waarschuwt nog voor vliegende schotels!

De eigenaar van het RV park is naast camping/motelhouder ook (semi-)professionele sterrenfotograaf. ’s Avonds trekt hij grote telescopen uit een soort garage en laat ons allerlei planeten zoals Jupiter zien. Heel bijzonder. Toen we er aankwamen was het verrukkelijk weer. De dag erna begon het te waaien. Niet zo’n beetje ook! We parkeerden ons campertje uiteindelijk in de beschutting van een bamboebosje naast een klein vijvertje en een grote boom. Dat scheelde iets. Uiteindelijk zakte de temperatuur naar +1gr en de wind wakkerde aan tot 45 mijl, zeg maar 70 km p/u. Ons kacheltje snorde er die avond en nacht flink op los. De volgende morgen was het nog guur, maar gaande de dag ging de wind liggen en steeg de temperatuur naar de 20gr.

Het plaatsje Marathon ligt aan een van de twee ingangswegen naar het Big Bend NP. Een weg van zo’n 142 km, weer door de woestijn. Na 68 km is de ingang van het park en dan nog 74 km naar Rio Grande Village. Daar is de camping, aan de grensrivier Rio Grande. Nadat we een mooi plaatsje hadden uitgezocht voor ons campertje liepen we de Rio Grande Nature Trail. Dat pad loopt langs de rivier en klimt naar een mooi uitzichtpunt. Onderweg lagen er Mexicaanse handwerkspullen met een geldbakje. Mexicanen steken ’s ochtends de rivier over om hun spullen te koop te leggen en halen het ’s avonds met het geldbakje weer op. Niks grote grensmuur! Dit wordt blijkbaar oogluikend toegestaan. Je kunt ook officieel met een bootje de grens over, je krijgt dan stempels in je paspoort en kan door een Mexicaans dorpje lopen, wat souvenirs kopen (maar niet alles mag!) en weer terug varen. We hebben dat maar niet gedaan. Bij zonsondergang zijn we naar een uitzichtpunt gereden, hebben daar gegeten en naar de zonsondergang gekeken. De grote bergrug achter ons kleurde fel rood.

De volgende dag naar de andere kant van het park. Daar is een 540m diepe en 18 km lange loodrechte canyon waar de Rio Grande door een bergrug is gebroken en daar is een pad langs de rivier gemaakt. Het is wel even 114km rijden en 114km over dezelfde weg terug. Dat is de enige mogelijkheid. Het schitterende landschap vergoedt veel. Bij het beginpunt van de trail bekeken we de waarschuwingsborden. Minstens 4 liter water mee, enz. enz. Oh ja, we moesten eerst nog door een creek die meestal droog staat. Vandaag dus niet. Een handjevol toeristen stond bedremmeld te kijken. Een oudere dame verzekerde ons dat ze in de 75 jaar dat ze daar kwam de creek nog nooit vol water had gezien. Een local voegde er aan toe dat de creek eergisteren nog kurkdroog was. Het was noodweer in de Rockies geweest en dat water kwam nu hier langs. Een enkeling waagde het door de modder naar de overkant te glibberen. Nadat deze waaghalzen steeds bijna onderuit gleden besloten wij een andere trail, dichterbij de camping, te lopen. Ondertussen brandde de zon ongenadig en liep de temperatuur op tot boven de 30gr. Heerlijk. De nachten in de woestijn zijn heel erg stil. Behalve als midden in de nacht een coyote het nodig vindt om een kwartiertje, vlak naast de camper, te gaan janken en blaffen. Ook zijn hier Mexicaanse zwarte beren, wilde zwijnen, en poema’s. Helaas durfden zij zich niet aan ons te vertonen. Wel zien we veel roadrunners die inderdaad razendsnel heel en weer rennen.

Om zo veel mogelijk van het warme weer te blijven genieten, rijden we nu langs de Mexicaanse grens naar de Golf van Mexico toe.

• 27 Oktober 2019 - 16:37

Frederica:

Leuk om weer te lezen, vanuit de bieb! Jammer dat jullie niet 'even' Mexico in zijn gegaan. Vast wel het zuid-Amerikaanse gevoel even meegepakt. Mooie foto's ook weer, prachtige zonsondergang. Geniet van de laatste 2 weekjes :)

• 27 Oktober 2019 - 16:50

Marianne:

Mooi verhaal. Gelukkig hebben jullie een bear spray

• 27 Oktober 2019 - 16:52

Het vloog weg!

• 27 Oktober 2019 - 16:53

Marianne:

Kan je ook iets krijgen tegen vliegende schotels?

• 27 Oktober 2019 - 16:53

Marianne :

Nog fijne weken. xx

• 27 Oktober 2019 - 17:04

Maria:

Geweldig verslag en foto’s weer.
    Nog maar lekker genieten, tijd vliegt.
    Liefs

• 28 Oktober 2019 - 14:57

Christien:

Oef, pas op voor die UFO's. Je weet het maar nooit. Zoveel is er nog niet over bekend. Geniet nog maar van het mooie weer. Hier is het nu prachtig herfst weer, met zon en gekleurde bomen. Appelscha op z'n mooist.

• 31 Oktober 2019 - 00:16

Lonneke:

Waanzinnig mooi daar weer! Prachtig! Gezellig die coyotes!