New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

New Orleans

Blijf op de hoogte en volg Gert

05 November 2019 | Verenigde Staten, New Orleans

Als eerste: blijkbaar komen de titels onder de foto’s niet over. Vandaar de vraag van Lonneke: wat zit er in de gele rollen? Dat zijn rollen katoen. Hier wordt katoen, suikerriet en soja verbouwd.

Op onze reis richting New Orleans bleven we hangen in Lafayette. Inderdaad een Franse naam. Het zuiden van Louisiana is lange tijd in Franse handen geweest. Nog ongeveer 1 miljoen mensen spreken hier nog Frans. Je vindt nog steeds allerlei Franse namen en uitdrukkingen in het dagelijkse leven en op de (reclame)borden. Zo heet een rivier die elders in de US creek genoemd wordt hier bayou, het Frans voor modderige rivier. We bezochten het Acadian Cultural Centre. Hier wordt de bewogen geschiedenis van de Franse immigranten uitgelegd. Een ellendige geschiedenis. Uiteindelijk zijn ze hier blijven hangen en vermengden zich met de Indianen en de slaven. Zo ontstond de Cajun cultuur.

New Orleans ligt in de delta van de Mississippi. Langs de rivier vind je nog mooie oude plantage-woningen. Van de slavenverblijven is niets meer over. Veel films over de verschrikkelijke slavernij zijn hier opgenomen en veel boeken zijn erover geschreven. Het land rondom New Orleans is één groot moeras. Een beetje Eernewoude, maar dan tig keer groter. Vanaf ongeveer 50 km voor New Orleans loopt de autoweg over één lange lage brug door de moerassen. Deze bruggen zijn in de 50er en 60er jaren van de vorige eeuw aangelegd. Daarna is er niet meer naar omgekeken. Van welke kant je New Orleans ook benadert, je moet altijd door/over het moeras.

New Orleans zelf ligt voor een groot gedeelte onder de zeespiegel. In 2005 raasde de orkaan Katrina over de stad. Hele wijken verdwenen in de golven. Meer dan 1500 doden. Vooral armen en bejaarden die niet op tijd weg konden komen. Honderdduizend mensen keerden niet terug. Ik sprak hierover met de dame van de camping. Ja ze is altijd bang dat het weer gaat gebeuren. Gemiddeld komen iedere 3 jaar 2 orkanen over New Orleans. Zij is twee keer haar huis kwijtgeraakt. Nu huurt ze een huis, ze kon het niet meer opbrengen haar huis weer op te bouwen. Ze houdt altijd de weersvoorspellingen in de gaten en weet precies wat ze moet doen als er een hurricane aan komt. Zij is voorbereid. Zij woont in een arme wijk waar de dijken niet goed opgehoogd zijn. De wijken waar het geld zit en waar voornamelijk blanken wonen hebben het wel goed voor elkaar. Dijken bouwen en onderhouden is hier geen rijkstaak, iedere gemeente moet het zelf regelen. Geen geld, geen dijk. We zijn door de toen overstroomde wijken gereden. Hele hummelige huisjes en op heel veel plekken zijn de huizen niet herbouwd en ligt er een enorme troep. New Orleans is arm. Dat zie je aan de wegen, dat zie je aan de bedelaars, dat zie je aan alles, je ruikt het. Alleen het oude toeristische centrum, dat net boven de zeespiegel ligt, ziet er schitterend uit, maar aan de rand van hiervan ruik je de rioollicht. Junks en dronken mensen liggen en zitten overal. Toch voelt het niet onveilig. Het lijkt op een derde wereld land. Wij waren er op zaterdagmiddag en het gekke was dat het er reuze gezellig was. Een aaneenschakeling van kale kroegen en in iedere kroeg een jazzband die er op los speelt. En een razend enthousiast lokaal publiek. Er wordt gedanst, geapplaudisseerd en meegezongen. De deuren wagenwijd open en zo waaiert de muziek over straat en door elkaar heen. Heel on-Amerikaans. Een bruidsoptocht, met een dikke agent voorop die het verkeer denkt te moeten regelen, trok door de straten. Met een dixielandband die al dansend het bruidspaar omringt. We hebben enorm genoten. Oh ja, we hebben daar ook de echte Trump-aanhanger ontmoet. Met een stalletje (zie foto) probeerde hij geld voor de herverkiezing van Trump bij elkaar te halen. Veel aandacht kreeg hij niet maar ik maakte er een foto van. Hij vroeg onmiddellijk of ik ook wat wilde doneren. “Nou nee”, zei ik, “ Ik doneer geen geld aan een fake president”. Blijkbaar had hij geen zin in een discussie, want hij draaide zich zonder iets te zeggen om.

De temperatuur is heerlijk en de zon schijnt volop. Toch zullen we naar het noorden moeten. Op 13 november moet campertje weer op de kade in Baltimore staan. We besluiten uit New Orleans over een 44 km lange brug over een zeearm naar het noorden te rijden. We gaan via de Natchez Trace Parkway naar Nashville. Een bijzondere weg. Het is het oude pad wat vanaf de Indianentijd in gebruik is. In de grote crisis van 1930 is deze weg aangelegd als werkgelegenheidsproject. Een weg van 744km die alleen maar door de natuur gaat. De weg loopt soms door een grote stad, zoals Jackson, maar je ziet niets van de stad. De gewone wegen die de Parkway kruisen zijn altijd ongelijkvloers. Langs deze weg geen enkel tankstation of hotel. Wel 3 campings. Wil je tanken of boodschappen doen dan moet je van de weg af. Heel bijzonder. Langs de weg vind je historische punten zoals een oude begraafplaats of de resten van een stadje. Omdat alles van hout werd gebouwd en tijdens de burgeroorlog alle huizen in de fik zijn gestoken, is er behalve grafstenen en een oude kluis niet veel meer te zien.

Afgelopen weekend is hier de wintertijd ingegaan. Dat betekent dat de zon hier nu om half 5 onder is en om half 7 uur weer opkomt. Wij hebben nu onze eigen tijd bedacht. Om 10u ’s avonds naar bed en om 7 uur weer op. Zo profiteren we het meest van de zon. Het is nog steeds schitterend weer, maar vanaf donderdag wordt er kou en regen voorspeld.

• 06 November 2019 - 17:25

Merel:

Ha wereld reizigers,

Schitterend hoe je de metafoor Eernewoude gebruikt kreeg gelijk een beeld erbij.
    En die ene Echt Trump aanhanger heeft wel een mooie stalletje ervan gemaakt. hij zelf is ook helemaal in Trump ornaat. Jullie hebben weer prachtige foto’s geschoten.

Sterkte met de kou!

• 07 November 2019 - 14:45

Elly:

Weer hele mooi vertelde belevenissen.
    Bij jullie foto's krijg ik een beetje dubbel gevoel

• 07 November 2019 - 19:53

Sicco:

Jaloers!

• 07 November 2019 - 22:11

Frederica:

Leuk verhaal! Bijzondere stad , nog een korte week en dan is jullie avontuur al weer voorbij !

• 08 November 2019 - 20:21

Hw:

Mooie reis maken jullie. Bijna klaar....

• 11 November 2019 - 16:25

Dick Imi:

Hoi Gert en Ciska,
    Gefeliciteerd met de 70e verjaardag van Ciska.
    Genieten van jullie verslagen.
    Goede reis terug!
    Groet,
    Dick en Imi

• 14 November 2019 - 09:08

Lonneke:

Wat een heerlijk stralende foto van jullie beiden! Indrukwekkend New Orleans.
    Liefs xx