New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

New York

Blijf op de hoogte en volg Gert

26 Maart 2019 | Verenigde Staten, New York

Met onze camper door de Verenigde Staten en Canada

Introductie

Het plan dat al langer in mijn hoofd zat, is uiteindelijk tot uitvoering gekomen. Onze camper gaat 8 maanden in de USA en Canada rondrijden. Cisca en ik nemen de eerste periode voor onze rekening en vliegen dan 4 meiweer terug naar Nederland. We hebben dan de camper in Toronto overgedragen aan HW en Elles. Zij eindigen in Albuquerque en geven de camper over aan mijn zus Marianne en zwager Mel die ermee naar Vancouver rijden. Daar geven ze camper over aan Tatjana, Sicco en kinderen. Zij geven de camper door aan Sytze en Roos die eind september in Denver de sleutels weer aan ons overhandigen. Wij rijden er mee terug naar Baltimore om vervolgens de camper weer aan boord van een schip naar Antwerpen te laten rijden waarna wij weer terug naar Achlum komen. Eind november halen we camper in Antwerpen van de boot. Het is een heel verhaal en heel veel organisatie en ik hoop dat je het nog snapt....

Op 4 maart hebben we onze camper in Antwerpen aan de haven afgeleverd. Nu staat hij ergens op de Atlantische Oceaan in de buurt van Halifax (Canada) aan boord van de Atlantic Sky. Een schip van 100.000 ton met aan boord zo’n 1300 auto’s en 3800 containers. Volgens de oorspronkelijke planning zou de camper 26 maart in Baltimore van de kade afgehaald kunnen worden. Het leek ons leuk eerst een paar dagen in New York te bivakeren om daarna naar Baltimore te gaan. Dus vertrokken we 21 maart naar New York. Helaas heeft het schip vertraging opgelopen en volgens de laatste gegevens van de rederij zullen we pas op 3 april de camper kunnen ophalen. Dat betekent dat we minstens een week langer zonder camper zijn. Daar hadden we geen rekening mee gehouden bij het boeken van de vlucht en de Airbnb. Daarvoor moest een plan B of C gemaakt worden. Hierover later meer.

Nu eerst over ons verblijf in New York. Onze Aibnb ligt niet in New York, maar in Weehawken, New Jersey. Aan de rand van de Hudson recht tegenover Manhatten. Stappen we de deur uit dan zien we de hele skyline. Altijd schitterend, wat voor weer het ook is. Een bus, die voor de deur stopt, brengt ons in 15 minuten door de Lincoln tunnel naar het centrale busstation in Manhatten, vlak bij Times Square. In dit enorme busstation met vier verdiepingen komen per dag 6000 bussen aan.

We hebben de afgelopen 6 dagen alle soorten weer gehad, maar altijd was het koud. Eens zijn we een pub binnen gevlucht omdat de polaire wind dwars door onze kleren heen blies. Onder het genot van een biertje/wijntje en wat warme hapjes kwamen we weer bij. Maar als de zon schijnt is het op een plaats uit de wind heerlijk toeven. Gisteren hebben we The Bronx opgezocht. We startten de reis in de subway in Manhatten. Allemaal witte mensen in de ondergrondse, maar hoe meer we The Bronx naderden, hoe donkerder de passagiers werden. Toen we uiteindelijk diep in The Bronx uitstapten, belandden we in een ander New York. Heel veel straatkooplui, een drukte van belang, een dierenarts die in een camper spreekuur hield, een soort kliniek in een oude bus en heel veel eethuisjes. In de zijstraten waren alle huizen goed achter hekken afgesloten en overal hingen bordjes dat je onmiddellijk gearresteerd zou worden als je als niet-bewoner binnen aangetroffen zou worden. We voelden ons niet echt onveilig maar we willen er toch niet graag ‘s avonds rond lopen. Terug in Manhatten heben we met verbazing gekeken naar de enorme bouwdrift. Soms hele ranke woontorens tot 300m hoog! De vanafprijzen voor deze flatjes beginnen bij 42 miljoen dollar, zeg maar een kleine 40 miljoen euro! Niks voor ons dus. De bouw van deze hoge smalle flats, soms maar 18m breed, is pas mogelijk geworden door het bovenin inbouwen van enorme bewegende gewichten die het slingeren van het flat door de wind kunnen compenseren. Zo worden de bewoners niet zeeziek. We hebben heel wat afgelopen. In zes dagen meer dan vijftig kilometer! We hebben Central Park doorkruist, het Guggeheim Museum bezocht, de bloemenzee in het grootste warenhuis van de wereld, Macy’s, bekeken, de Chelsea Market aangedaan, ground zero bezocht en hebben gelopen over een verlaten spoorviaduct dat tot een kilometers lange tuin is omgetoverd, the Highline. En of dat niet genoeg is zijn we ook over de Brooklyn Bridge naar de Brooklyn Heights gelopen. Een oude wijk die nog heel authentiek aandoet. Maar genoeg is genoeg. Woensdag vertrekken we richting Baltimore. Helaas is, zoals gezegd, onze camper er dan nog niet, die kunnen we pas woensdag over een week ophalen.

Tijd voor plan B!

Na een intensieve week New York hebben we geen zin om nog een week in Baltimore rond te hangen, dus gaan we in Baltimore voor een week een auto huren en willen we op goed geluk rondtoeren en veel zien om hopelijk over een week de camper van de kade te halen. Anders wordt het een plan C.....

• 27 Maart 2019 - 03:59

Maria:

Ee heel ander stukje van de wereld zeg.
    Hoop dat t bij dat ene weekje maar blijft. Geniet ervan en veel plezier in Baltimore.
    Xxx

• 27 Maart 2019 - 04:46

Lonneke :

Wat een indrukwekkende week New York! En jee die smalle flats! Veel plezier in baltimore! Xx

• 27 Maart 2019 - 14:07

Marianne:

Wat hebben jullie veel gezien! Op de lijst van cities kan je nu een streep door NYC zetten.

• 27 Maart 2019 - 16:58

Hein Hofmeester En Christien:

Wauw, Jullie maken echt van de nood een deugd. Groeten
    uit een warm en zonnig Spanje.

• 28 Maart 2019 - 12:45

Willemien:

Zwaar balen van de camper, zo zie je maar weer, niet alles loopt zoals gepland,maar zo blijf je wel creatief.:-)
    Mooi om te lezen en de foto's erbij te zien.
    Benieuwd naar de volgende verhalen.
    Kus

• 29 Maart 2019 - 15:14

Hannie Gerlofsma:

Hee Gert en Cisca

Leuk om jullie belevenissen op deze manier te volgen. Veel plezier en de groetjes út Achlum.
    Mooie foto's ook!

Hannie.