Geschiedenis én toekomst - Reisverslag uit Palm Beach, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Geschiedenis én toekomst - Reisverslag uit Palm Beach, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Geschiedenis én toekomst

Blijf op de hoogte en volg Gert

11 April 2019 | Verenigde Staten, Palm Beach

Wat is dat lekker, toeren in ons eigen vertrouwde campertje! Het rijdt hier zo makkelijk en relaxed. Op de binnenwegen zo’n gangetje van rond de tachtig km per uur. Op de snelweg, hier Interstate geheten, maximaal 118 km per uur. Ik dacht dat de Amerikanen zich netjes aan de snelheden hielden. Dat is dus niet zo, maar wij wel. De meeste auto’s rijden 10 tot 15 km te hard. Ook vrachtwagens. Ook is het wegdek niet overal goed, soms met grote gaten en gescheurd beton.

We zijn langs de kust zuidwaards gertrokken. Hier vind je nog veel oude plantages en landmarks die je herinneren aan de burgeroorlog. De centra van de havensteden Charleston en Havannah ademen nog een beetje de sfeer uit van vroeger. We bezochten in Charleston de oude slavenmarkt waar nog tot 1865 slaven werden verhandeld. Een deprimerende tentoonstelling. En dan te bedenken dat onze voorouders daar flink aan mee hebben gedaan.

We parkeerden onze camper op een parkeerterreintje bij een parkeermeter. Hierin kon ik gewoon mijn creditcard steken en hup, er was betaald. Opvallend hoe nonchalant hier met creditcards wordt omgegaan. Soms hoef je helemaal niks te tekenen of een code in te toetsen of wat dan ook. Bij het tanken vraagt de automaat je zip-code, zeg maar postcode. Onze postcode herkent hij niet en dan kan je niet tanken. Totdat ik ergens las dat je gewoon 99999 in moet tikken. Dan weet de automaat dat je uit het buitenland komt en kan je gewoon tanken. Erg veilig is dat niet.

In Savannah konden we de camper parkeren op de laatst overgebleven parkeerplaats bij het heen-en-weer-bootje dat ons in een paar minuten naar het centrum voer. Savannah heeft een hele leuke oude kern met heel veel groen. Aan de kade staan oude pakhuizen van de katoenbeurs. Hier ligt de moderne haven niet voor de oude stad, maar daar voorbij. Dat betekent dat hele grote containerschepen dwars door de stad varen. Zo voer er een Japans containerschip vlak langs ons.

Verder naar het zuiden, ondertussen in Florida, moesten we natuurlijk ook even langs het beroemde Daytona Beach (hmmm niet erg interessant) en langs de Daytona International Speedway. Een enorm groot racecircuit met 101.000 zitplaatsen waar onder andere de beroemde Daytona 500 race gehouden wordt.

Verderop ligt Cape Canaveral met het Kennedy Space Centre. Daar willen we wel een kijkje nemen. Ik probeerde via internet een camping in de buurt te reserveren, maar dat lukte niet. Dan maar op de bonnefooi er naar toe. Bij de camping kwamen we in een file terecht en toen we bij het entreehokje kwamen en we een plaatsje vroegen werden ons door een zenuwachtige campwacht te verstaan gegeven dat alles helemaal vol was en dat we rechtsomkeerd moesten maken. Toen ik vroeg wat er aan de hand was, vertelde hij dat er vanavond om 6:35u een lancering gepland was en dat daar heel veel volk op af komt. Naast de camping was een tijdelijke parkeerterrein ingericht. Ik vroeg of we daar konden staan en of we daar konden overnachten. Dat kon. Nadat we onze camper hadden geparkeerd liepen we met stoeltjes (ja Dennis, die van jou) naar een plek waar veel mensen zich met drinken en eten hadden geinstalleerd. Wij dus ook. Ondertussen had ik op internet gelezen dat de zwaarste raket van dit moment (na de raket die de Spaceshuttle naar de maan had gebracht) zou worden gelanceerd. Wow dat was even geluk! En om 6:35u steeg de raket op. Eerst zagen we hem alleen omhoog gaan en daarna hoorden we ook het bulderende geluid. Wat een intens oranje gloed geeft dat. Een ongelofelijk imposant gezicht. Toen na zeven minuten de twee boosters afgestoten werden dachten wij dat het voorbij was. Die boosters vallen altijd ergens weer terug in de Atlantische Oceaan. Maar iedereen bleef gespannen naar de hemel kijken. Wij ook. Ineens, na ongeveer 10 minuten zagen we de twee boosters in de verte. Ze vielen, zo leek het, naar onze kant. Opeens een grote knal en er kwam onder de boosters een vuurstraal vandaan. De boosters vertraagden en landden naast elkaar heel zachtjes rechtstandig op een platform niet ver bij ons vandaan. Ik had het kippenvel op mijn armen. Wat een fantastisch gezicht was dat. Het bleek de eerste keer te zijn dat deze raket, de SpaceX van Elon Musk (van de Tesla) zijn twee hulpraketten weer op land liet terugkeren voor hergebruik. De hoofdraket is ergens op een platform in de Atlantische Oceaan geland. Wat een geluk dat wij hier zomaar op het juiste moment waren.

oh ja het weer is fantastisch overdag boven de 30gr en ‘s nachts zo’n plakkerige 27 graden en helaas voor Cisca veel prikbeesten

• 13 April 2019 - 00:31

Mercelynn Janga:

Leuk verhaal. Heel vet die SpaceX! Hier ook 27 graden in de nacht. X

• 13 April 2019 - 02:49

Merel:

Ha roadtripgangers,

Jullie vielen echt met je neus in de boter. Ongelofelijk dat jullie die lancering van zo dichtbij hebben meegemaakt. Mooie foto’s ook geschoten zeg! Heerlijk dat de camper een vertrouwd en veilig gevoel geeft. Zeer benieuwd wat op jullie avontuurlijk reis nog verder komt. Geniet ervan enne op naar nog meer neus in je boter momenten! Groetjes

• 13 April 2019 - 05:01

Lonneke:

Wat geweldig die lancering! Wat een toeval! Lekker weetje! Hier zijn de daken nog wit van de vorst brrr. Xxx

• 13 April 2019 - 05:20

Maria:

Wat geweldig zeg,wat een ervaring. Toeval bestaat niet maar hier boften jullie toch maar mee.
    Dat zal je niet een tweede keer meemaken.
    Veel plezier nog.XX

• 13 April 2019 - 06:21

Christien:

Leuk verhaal. Waarom is die Detona beach niet interessant Gert? Niets te zien....? Prachtig die oude huizen in Charlestone. Dat zijn nog eens huizen. Wij zitten weer in ons optrekje in A. Volgende week wordt het hier ook weer warmer gelukkig. Nog veel reisplezier en hou vol. Pas goed op je creditcard !!!

• 13 April 2019 - 06:36

Marianne:

Voor jullie blog laat ik mijn zaterdag ochtend krantje liggen, veel leuker om te lezen. Ongelooflijk dat jullie toevallig een lanceerinrichting meemaakten. En wij foto’s van de eerste hand, dank je. Ach, in Nederland lopen ze echt achter wat credit cards betreft. Dat ‘contactless’ betalen is hier nu standaard voor betalingen tot £30, ook voor heel kleine bedragen van een maar £1. Wij hebben nauwelijks cash bij ons. Maar je hebt totaal gelijk, het is gevaarlijk, je moet niet je ‘credit card’ kwijt raken.
    Warm bij jullie? Hier nog nachtvorst. Maar voor Pasen hebben ze ons warmte belooft.

• 13 April 2019 - 07:30

Mel:

Your secret - to know how to be in the right place at the right time! What a wonderful trip you are having!

• 13 April 2019 - 07:47

Hein :

Dat is pas vuurwerk!

• 13 April 2019 - 15:55

Gert:

Christien: Daytona beach is één grote kermis met hoge hotels en grote eetschuren
    Marianne: wat jullie met je creditcard kunnen, doen wij met onze debitcard
    Hein: ja zo intens fel dat licht is en die enorme knal als de raket motoren terugkerende boosters ontstoken worden, daar kan geen vuurwerk tegenop, zelfs niet dat van JNS!