Balloon Fiësta Albuquerque - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu Balloon Fiësta Albuquerque - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van Gert Cisca - WaarBenJij.nu

Balloon Fiësta Albuquerque

Blijf op de hoogte en volg Gert

06 Oktober 2019 | Verenigde Staten, Albuquerque

Albuquerque Balloon Fiësta

In de werld van de heteluchtballonnen is hèt belangrijkste evenement van de wereld de Balloon Fiësta in Albuquerque. Een week lang stijgen er in totaal wel 500 luchtballonnen op en dat is een enorme happening.

Vorig jaar had ik al drie nachten gereserveerd voor onze camper op het terrein van de Balloon Fiësta. Een standaard plaats, dat was nog te betalen. Dan sta je wel 2 km van de lanceerplaats van de ballonnen af, maar ja een presidentsplaats ( ja echt zo heten de luxe plaatsen) vlak bij het veld kostte zo’n € 150 per nacht. In mei kreeg ik echter een mailtje van de organisatie dat ze een nieuwe locatie hadden gemaakt, vlak bij het veld, waar we als ik snel zou reageren wij voor hetzelfde geld zouden mogen staan. Natuurlijk reageerde ik direct:”graag!”

Dat was niet verkeerd. Bij aankomst bleken we de beste plaats op deze nieuwe locatie te hebben. Dertig meter van de ingang. Het regende bij aankomst zo hevig dat een enorme modderstroom onder en langs de campers heen stroomde. Alleen wij stonden, zo zei ik al, op de beste plaats. Hoog en droog. Er werden vijf grote rioolzuigers ingezet die uren bezig waren om het water op te zuigen. De volgende morgen, zaterdag, ging het feest van start. Om kwart over vijf ging de wekker, gauw in de kleren want de luchtballonnen werden opgeblazen en met gele vlammen uit de branders in de schemering verlicht. Het waren wel honderd ballonnen. Toevallig stonden wij op de plek waar de officiële opening werd gehouden. Een dame zong een soort volkslied en de honderdduizend bezoekers bleven doodstil staan, sommigen met de hand op hun hart of saluerend. Kinderen hielden de Amerikaans vlag vast. Toen het lied afgelopen was vlogen er 6 straaljagers in formatie over het veld en ging er een enorm gejuich op. Het feest kon beginnen. Jammer genoeg gooide mistflarden roet in het eten. Nadat vijftien ballonnen waren opgestegen en sommigen in de mist verdwenen bleven de andere paar honderd ballonnen aan de grond. Een paar honderd? Ja ongelofelijk maar waar. Op het festival terrein staat een kilometer aan eet- en prullaria tentjes waar iedereen erg enthousiast over doet.

Wij stonden dus op het beste plaatsje. Dat betekende ook dat iedereen die op het camperterrein achter ons stond langs ons liep. En dat betekende weer dat we tientallen keren gevraagd werden waar we vandaan kwamen, hoe je in zo’n klein dingetje kunt slapen, hoeveel mijl per gallon je er mee kunt rijden enz. enz. Ondertussen hebben we uitgerekend dat we 25 mijl op een gallon kunnen rijden, dat versnelt het gesprek. We hebben zo tientallen langs de deur gehad.

Met nog talloze andere activiteiten werd de dag met een enorm vuurwerk afgesloten.

Op de camperplaats staan een paar honderd, meest enorme motorhomes. Er zijn hier echter geen faciliteiten en dus is er ook geen stroom. Nu houden de meeste Amerikanen niet van lekker buiten in het zonnetje zitten. Zij zitten liever binnen met de airco aan maar die heeft stroom, veel stroom nodig. Daarvoor hebben zij een oplossing: Een aggregaat. Maar ja de vriezer, magnetron enz. enz. moeten het ook doen. Geen probleem, dan zetten ze gewoon 2 aggregaten aan. Het gevolg is een colere herrie en stank van de uitlaatgassen.

Zondagochtend was de z.g. mass ascension, ofwel massale opstijging. En dat was het zeker. Weer vroeg het bed uit want bij het eerste zonlicht zouden honderden ballonnen opstijgen. Het weer was nu fantastisch, onbewolkt en een zacht briesje. Het was een fantastisch gezicht. We mochten gewoon tussen de ballonnen door lopen die zo dicht tegen elkaar aan stonden dat ze helemaal klem tegen elkaar aan zaten. Eén voor één gingen ze omhoog. De mooiste kleuren en meest fantastische vormen zoals strip- en filmfiguren. De windrichting was op verschillende hoogtes weer anders. Zo konden zo boven het veld heen en weer bewegen en zo bleven er honderden ballonnen boven onze hoofden zweven. Na ongeveer twee uur draaiden ze naar beneden om weer keurig netjes op het veld te landen. Een werkelijk fantastische gewaarwording.

De avond werd weer afgesloten met een enorm vuurwerk. De hele volgende week zou dit feest doorgaan, maar wij hadden het bekeken. Maandagochtend zijn we weer vertrokken om de rust van het wijdse land en de bergen op te zoeken, richting Durengo.

Ps.

Wat ons zo opviel was dat ondanks dat er honderdduizend mensen grote hamburgers, bakken friet en aanverwante artikelen tot zich nemen er bijna niets op de grond wordt gegooid.

Hw stuurde mij nog het volgende:

Luchtballonnen in alle kleuren van de regenboog bij Balloon Fiesta in New Mexico - https://nos.nl/l/2305026. Als je de link niet werkt, kopieer hem en plak die in google. Je kunt dan een leuk filmpje over de Balloon Fiësta zien. Als je goed kijkt, moeten wij daar ergens tussen staan

• 07 Oktober 2019 - 18:30

Maria:

Hallo, wat een mazzel,gedeeltelijk, hadden jullie met die plaatsen.
    Fijn dat zondag dan toch alles de lucht in ging.
    Het is op het journaal geweest heb dit gedeeld op fb.
    Geniet van de rust.
    Liefs Maria

• 07 Oktober 2019 - 19:37

Marianne:

Prachtig allemaal. Ik ga the flying pig doorsturen naar David. Ook hoorde ik dat jullie langs de VW dealer gereden zijn.

• 07 Oktober 2019 - 21:42

Hein:

Ik zou een klapraampje van de camper hebben geopend en een A4tje opgeplakt met de tekst: entreekaarten half Price. Krijg je toch alle onkosten weer binnen. Was het vuurwerk op muziek, zoals in Montréal? Veel rust en een mooie voortzetting van jullie reis. groet Hein

• 08 Oktober 2019 - 18:34

Gert En Cisca:

Maria, ja we hoorden ook dat het op jeugdjournaal geweest was, leuk dat je het op facebook gedeeld hebt.

Marianne, ja we hadden de flying pig speciaal voor David gefotgrafeerd

Hein, we hebben er aan gedacht een nummertjestrekker te kopen en naast de camper neer te zetten. We worden inderdaad door jan en alleman aangesproken en allemaal hebben ze wel ergens een oudoom of zo in Nederland